Thursday, February 14, 2013

Nanti ku Garam Kunyitkan Kao!

 Kenal tak siapa ni?


Bagi siapa yang tak kenal lagi inilah si kacak belalang kunyit.


Masa saya tangkap gambarnya, elok pulak dia beraksi santai sambil menikmati cahaya mentari pagi.


Dia sempat beraksi dengan pelbagai gaya (perhatikan kaki belakangnya) sebelum ditangkap dengan tangan saya sendiri. Kemudian saya masukkan ke dalam tong kompos.

Petua orang tua-tua, kalau ada belalang merosakkan tanaman kita dan kita nak halau dia dan kawan-kawannya supaya jangan datang lagi, kita mesti cakap dekat dia macam ini, "Nanti aku garam kunyitkan kau, baik pergi jauh-jauh".

Tahukah anda yang kita boleh makan belalang. Walaubagaimanapun saya belum pernah mencuba lagi. Tapi ada kawan saya kata dia pernah makan belalang kunyit goreng, katanya  rasanya seakan-akan udang goreng, sedap tu. Ada sesiapa yang pernah makan, betul ker rasanya macam tu?


Belalang kunyit ini bersantai di pokok 'red indian guava' saya setelah merosakkan pucuk-pucuk pohon mangga Taiwan kesayangan saya. Hari-hari saya perhatikan ada pucuk mangga saya yang patah bertaburan di bawah pokok.

Dulu, masa saya kecik-kecik, ada seorang india selalu datang ke rumah mak abah saya dan minta pucuk mangga di rumah mak abah saya untuk di buat ulam. Selalu sangat dia datang, sehinggakan saya rasa mungkin pucuk mangga tu sedap sangat rasanya.

Saya tanya mak saya kenapa kita tak makan pucuk mangga, mak saya kata tak elok makan pucuk mangga, nanti muka jadi lebam, saya percaya dan tak pernah makan pucuk mangga. Tapi kalau pucuk ketereh ker, pucuk tenggek burung dan pucuk putat selalulah saya makan (itupun setelah dewasa).

Tapi kalau melihat kepada rupa paras belalang kunyit ini, saya tak nampak pun mukanya lebam, kacak lagi ada!

14 comments:

  1. Goreng belalang sedap, sy pernah makan ms kecik dulu..tp bukanlah yg besar mcm nie..tak berseleralah pulak..takperlah bg dia makan ulam sikit2 nak awet muda...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap...erm kena cuba gak ni, maknanya awk makan belalang yg ijau tu la yer

      Delete
    2. yg ijau kecik2 ..belalang tuh ditangkap guna jaring..kira byklah kuantitinya...buanlah kaki ngan sayap sblm masak..tp makcik sy msk dulu mmg sedap & garing..meleleh...heheheh

      Delete
  2. Pernah mkn jugak masa di Lenggong. Belalang panggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow! belalang panggang, cicah air asam tak?...hehehe

      Delete
    2. Sungguh sedap dimakan begitu saja....tapi sekarang kalo offer tak nak dah :)

      Delete
  3. amboi....posing sakan belalang kunyit tu,gemuk pulak tu. Tak pernah makan belalang....mungkin tak kena dengan tekak kut a.k.a (geli sebenarmya....heheh)

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa kata kita pejam mata sambil bayangkan kita kunyah udang goreng, ada org kata belalang ni merupakan sumber protien yg baik

      Delete
    2. banyak serangga jadi sumber protein terutamanya di negara miskin.. Yang paling banyak protein orang kata ialah maggot lalat.. tapi buat masa ni bnyk lagi sumber protein lain, belum teragak nak makan belalang. Hehehhe

      Delete
    3. eii...takkan nak makan berenga lalat kot...auw

      Delete
  4. oh itu macam ke petua nya?, belalang ini sedang serius mengintai daun2 muda pokok peria jantung dan labu manis venus yg sangat2 aku nak jaga.Entah apalah nasib pokok2 berdaun muda itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sendiri pun tak amalkan, cuma petua org lama-lama jer

      Delete