Wednesday, October 24, 2012

Mari Membuat Sirap Roselle


Ini adalah buah roselle yang saya kutip daripada dua batang pokok roselle yang saya ada, sikit sahaja. tapi cukuplah kalau nak buat sirap roselle. Buah roselle ini kena kutip cepat-cepat, takut batang pokoknya patah tak mampu menahan berat buah roselle yang banyak pada batangnya yang kurus.


Mula-mula tanggalkan kelopak roselle daripada buahnya. Kemudian masukkan air. Kawan saya kata, dia suka makan kelopak roselle segar, akatanya sedap. Saya pun cuba, memang sedap dan tidaklah terlalu masam rasanya.


Inilah rupanya buah roselle yang telah di tanggalkan kelopaknya. Saya tak tau nak buat apa dengan buah roselle, mungkin boleh buat minyak biodiesel macam buah jarak. Kalau buah ini dah tua, bolehlah ambil biji benihnya untuk di tanam.


Saya guna gula warna coklat ini sebab ini sahaja stok gula yang ada dekat rumah saya. Rasanya kalau guna gula jenis ini lebih sihatkan. Kalau salah minta maaf lah yer. Gula ini tak semanis gula putih, jadi kena guna banyak sikit. saya guna kira-kira 3/4 mangkuk.


Ini pula rupa sirap roselle selepas masak. Nampak tak? Masih berasap. Patutnya kena masak lama lagi biar jadi pekat. Selepas masak, saya sejukkan dan masukkan dalam botol dan simpan dalam peti ais.


Gambar ini bertujuan untuk melihat perbezaan antara sirap roselle yang saya buat dengan pekatan ribena yang saya beli. Nampak tak jauh beza warnanya. Cuma sirap roselle saya belum cukup pekat lagi. Rasanya pun lebih kurang. 

Saya buat post ini sebab ada kawan-kawan dekat opis tanya macamana nak buat sirap roselle. Harap-harap ini boleh jadi rujukan untuk kawan-kawan dan sesiapa yang berminat.

4 comments:

  1. oooo..mcm ni upe yer.pernah skali nmpk buah ni...dyorg ckp bt syrup...tp la ni bru tau gini cara bt yer... :) nice sharing!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. masak dengan kayu manis mesti naik aromanya

    ReplyDelete