Sunday, October 21, 2012

Penangan HUjan


Semenjak dua menjak ini hujan turun lebat di seluruh Malaysia sseperti yang di hebohkan dalam berita. Dekat tempat saya dan tempat saya oustation memang hujan lebat. Masa  saya outstation, saya dapat panggilan daripada opis suruh outstaion lagi minggu depan. Melampau betul, kesian dekat tanaman saya, nanti mesti diorang rindukan saya. Ini semua gara-gara projek yang telah dihentikan kira-kira dua tahun lepas. Sekarang nak sambung balik, saya dah tak bersemangat lansung nak teruskan. Bosan.

Sibuk cerita pasal hal lain pula. Sebenarnya saya nak cerita pasal gambar di atas. Nampak tak ada anak pokok tumbuh dari buah roselle yang masih merah. Ini semua penangan hujan yang turun setiap hari, sampai anak benih tumbuh dari dalam buahnya.


Pokok-pokok lain yang saya tanam pun nampaknya semakin menjadi-jadi. Terutamanya daun kesum yang semakin rimbun. Begitu juga pokok-pokok lain yang berlumba-lumba mengeluarkan pucuk baru. Jangan banjir sudah!

4 comments:

  1. tak pernah tengok anak pokok tumbuh mcm tuh..terlebih subur kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. hujan rahmat membawa kesuburan kepada tanaman

      Delete
  2. kalau hujan memang jadi macam ni. pokok roselle saya pun camtu jugak. dalam dua tiga biji tu ada tunas tumbuh, apalagi petik buah korek biji semai lagi. dapat banyak pokok roselle lagi hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo, idak la pelik, pekara biasa rupanya, saya dah tak ada kawasan nak tanam pokok roselle tak tau nak letak mana

      Delete