Monday, February 4, 2013

Kekabu Air Hidroponik

Sudah lama bekas hidroponik saya terbiar sepi. Kesian jugak saya tengok. Tanaman pertama dan terakhir sebelum ini adalah kailan yang telah berjaya saya jadikan hidangan kailan ikan masin.Tak lama lepas itu ada orang dari Pejabat Kesihatan datang memeriksa kehadiran larva nyamuk dekat kawasan rumah. nasib baik tak kena denda. Setelah diperiksa tiada larva nyamuk dalam bekas hidroponik, pasu-pasu dan pegawai tersebut tak lupa sekali memeriksa bekas siram air saya sekali. 


Ini gambar lubang tanaman hidroponik saya. Yang kecil itu adalah anak pokok kekabu air.


Ini pula gambar mak kekabu air. Mula-mula saya letak mak kekabu air yang saya import dari rumah mak abah saya. Bila saya biarkan, pokoknya semakin membesar dan daunnya kelihatan lebih bersinar-sinar. Tak lama selepas itu kelihatan anak-anak kekabu air mula tumbuh di lubang-lubang hidroponik yang kosong.

Lepas ini bolehlah saya meniaga daun kekabu air pula. Sebelum ini saya ada nampak seorang nyonya tua jual daun kekabu air dekat pasar malam. Dekat rumah saya ni ada satu pusat cuci kereta, rasanya ramai pekerjanya orang Vietnam. agaknya kalau saya jual dekat diorang laku tak daun kekabu air saya ni?

10 comments:

  1. salam rose,
    wah ros dah pernah menanam cara hidroponik ye.Kenapa tak teruskan?..cerita sikit.Saya sedang buat persediaan nak cuba haidroponik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti sensenang sy cerita lebih lanjut mengenai hidroponik ni yer, sebelum tu akak baca entry2 sy yg lepas di sini http://semuamenjadi.blogspot.com/search/label/hiroponik

      Delete
  2. a'ah mahal tak peralatan untuk hidroponk ni...ermmm kalau kena denda mau melayang rm500 jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btui tu, opis sy penah kena mmg RM500 melayang...hehehe, banyak tu, bole beli banyak pasu, baja, tanah campuran lg....

      Delete
  3. sy minat jgk hidroponik nie..tp kat blakang tu pun msh byk tak dikerjakan..hhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidroponik kan menggunakan sisitem 3T, tanam, tinggal, Tuai, syesuai sgtlah dgn keadaan ummuaidan wsekarang ni

      Delete
    2. hhihihhih..klakar cdgn awak nie...hehe

      Delete
  4. A'a la,cuba cerita sikit pasal hidroponik ni. Macam best la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa...cer baca kat sini dulu...hehehe http://semuamenjadi.blogspot.com/search/label/hiroponik

      Delete