Thursday, March 7, 2013

Penumpang yang Sihat


Pokok ini dari keluarga asam batu, tapi tak taulah asam jawa ke asam gelugur atau batu kawi atau batu akek. Saya tak tau nama sebenarnya dan saya tak pernah tanam pokok ini. Daunnya sihat bersinar dan dah pun mengeluarkan bunga, kalau dilihat cantik juga.


Sebenarnya saya tanam Zamioculcas atau orang bandar kata money plant dan orang kampung panggil pokok duit bukan duit-duit yer. Anak pokok duit ini saya ambil dari rumah mak abah saya. 

Kata kawan saya pokok duit ini boleh ditanam dari daunnya. Tapi saya tak pernah cuba. 


Cuba tengok, pokok asam batu lebih besar daripada pokok duit. Saya syak benih pokok asam batu ini datang daripada tanah nurseri yg saya guna. Kesian pokok duit terpinggir di dalam pasunya sendiri.


9 comments:

  1. salam ros, cantik plk pokok tumpang tu...siap bebunga lagi..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah yang menumpang lebih sihat daripada tuan punya pasu

      Delete
  2. Money plant Lynn diberi oleh sami buddha. Dia kasi 2 all my siblings too, he sd its represent us. Not sure its true or not but for me, money plant tu mmg ikut mood Lynn. Bila Lynn sakit, dia akan kuning, kalau sakit teruk, few part akan layu & mati. Mula2 Rizal x percaya, tp nowdays dia yg sibuk jaga money plant tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh bahayer tu, money plant saya macam tak brapa sihat jer, tapi saya biarlah sihat sejahtera, kesihatan tu kan kekayaan

      Delete
    2. ooo gitu..umah mak sy ada pokok ni..mudah hidup berkilat daun nya tu yg cantik

      Delete
  3. as salam Rose.. bunga oren tu masa zaman kecil-kecil dulu tanam dalam pasu bertali... sesangat mudah hidup.. oh ya apa emel rose ya?

    ReplyDelete
  4. salam, ooo tanam dalam pasu gantung ker, email saya semuamenjadi@gmail.com, kalo dah anta bgtau yer, jenjarang sy bukak emel tu

    ReplyDelete
  5. dulu pun ada tanam bunga ni, tak tau nama juga, tapi memang cantik kalau masa lebat berbunga..

    ReplyDelete