Friday, March 8, 2013

Si Tepak

 SIREH


Ini antara tanaman di kebun abah saya. Kalau  tak silap saya sireh India, sesuai dimakan. Kalau sireh Melayu pula kata mak saya warnanya lebih gelap (mak saya ada tanam di rumah semaiannya), sesuai untuk dibuat hantaran si sireh junjung.

 Mak saya rajin juga buat hantaran ni. Selalu juga dapat upah dari orang dekat-dekat rumah. Adalah anatara adik-beradik saya yang mewarisi bakatnya itu tapi memang bukan sayalah orangnya. Kalau suruh melukis minat juga saya.


Boleh tahan rimbun juga pokok sireh abah saya ini. Tapi rasanya abah saya tak pernah jual, mungkin dia nak menjaga spesies sireh ini dari pupus kot...hehehe.

Kebelakangan ini suami kakak saya (abang ipar) bila balik rumah mak abah saya selalu juga dia minta abah saya ambilkan daun sireh ini. Tak taulah buat apa, mungkin ubat kuat kot.

Ada kawan saya dulu rajin rebus daun sireh dan airnya disimpan, katanya buat basuh bahagian sulit. Produk yang menggunakan sireh sebagai bahan cuci memang ada dijual tapi kalau guna yang semulajadi mungkin lebih baik.


Macam sedap dimakan sahaja daun sireh ini. tapi kalau kunyah, rasanya pedas dan lidah jadi kebas, memang sungguh tak sedap.

Jiran depan rumah saya tanam sireh ini di hadapan kedua belah pintu pagarnya, kira macam tiang gerbanglah.  Hari-hari saya perhatikan ada orang Myanmar dengan Vietnam datang rumah dia dan panggil aci! aci!. Lepas itu dia keluar kutip daun sireh masuk dalam beg plastik dan dapat duit. 

Jadi dengan itu saya cadangkan abah saya jual sirehnya dekat buruh-buruh kilang yang ada dekat-dekat rumahnya. Tapi abah saya kata dia malu.

4 comments:

  1. Bagusnya ade tanam sireh lagi kan..apa kata awak yg jualkan daun sireh nie lak..:)

    ReplyDelete
  2. Boleh wat bisnes sirih junjung ni Rose...suburnya..

    ReplyDelete