Friday, March 15, 2013

Punica Granatum

Saya sebenarnya nak cerita pasal buah sejenis buah.


Delima, salah satu buah tertua yang telah lama dikenali oleh manusia, cerita tentangnya banyak tercatat dalam bentuk tulisan mahupun artifak daripada pelbagai budaya dan agama. Delima juga dikatakann berasal dari Parsi dan merupakan salah satu buah kegemaran penulis (hehehe). 

Buah ini padat dengan nutrisi, juga digelar buah antioksidan yang mana ia menjadi simbol kesihatan, kesuburan dan kehidupan abadi. Semua maklumat ini saya ambil dari SINI. Kalau nak baca lebih lanjut sila baca dekat situ juga yer.



Tiap-tiap hari saya membelek buah delima saya yang jumlahnya empat biji setakat ini. Kelihatan dua sahaja yang sudah kemerah-merahan warnanya. Bila boleh petik saya pun tak tau. Yang lagi dua biji masih menyorok, malu-malu kucing nampaknya. Di pokok ini terdapat juga bunga-bunga baru yang tumbuh menanti transformasi daripada bunga kepada buah.

Masa saya balik ke rumah mak abah saya baru-baru ini pun saya dapati pokok delima mak saya sudah mula belajar berbunga. Punyalah gembira mak saya siap diciumnya bunga tersebut berkali-kali. Saya sempat menasihati mak saya agar jangan terlalu teruja, menurut pengalaman saya, bunga-bunga yang keluar tersebut belum pasti menjadi buah dan harapnya mak saya dapat bersabar seadanya. Ada ke anak pula nasihat mak.

Adik saya pula memberi laporan bahawa pokok delimanya pula bantut, tak mau besar-besar lagi dan daunnya pun sedikit sahaja. Saya membuat hipotesis bahawa tanah dan cuaca di kawasan rumahnya mungkin tidak sesuai dan lansung tidak serupa dengan habitat asal pokok delima iaitu tanah-tanih parsi. Adik saya cuma mendengar dan mengangguk-anggukkan kepalanya tanda mengiyakan hipotesis saya yang merapu itu.

Walaubagaimana saya masih menunggu nasihat daripada kawan-kawan blogger yang arif tentang bila waktu sesuai untuk menuai delima saya ini. Diharap ada rakan-rakan yang sudi berkongsi ilmu dengan saya. Terima Kasih.

Selain itu, minggu depan saya akan ke Terengganu selama seminggu atas urusan kerja dan kemudiannya menyambung cuti selama dua hari. Harapnya pembaca blog ini tak akan lupakan saya dan sementara saya bertugas diluar kawasan ini saya akan usahakan agar dapat post  gambar bunga-bunga dan tumbuhan yang ada dalam koleksi saya. 

Akhir sekali ucapan saya, agar kawan-kawan selalu menjenguk blog saya sekiranya rindu pada saya. 

4 comments:

  1. Bak sini sebiji delima pleasee....eee manalah nak cari nie dl gatal2 tebang..:)

    ReplyDelete
  2. nak bagi tak sampai ati, nanti dpt buah busuk jer...ekekeke, sempat lg kalo nak menanam balik

    ReplyDelete
  3. salam ros, delima mmg istimewa...pernah tanam dulu tp buahnye kematu..lama2 pokok tu mati begitu saja...delima dari spain sedap kan ros...

    ReplyDelete
    Replies
    1. delima dari spain? entahlah pernah ker makan ke idak, kena carik ni

      Delete