Thursday, February 7, 2013

Mari Makan Strawberi!

Sudah beberapa hari gambar dekat blog ini warnanya hijau sahaja. Taulah blog pasal tanaman, takkan warna hijau saja kan. Sesekali kena bagi ceria sikit dengan menambahkan warna-warna dalam hidup ini, seperti kata tukang jahit saya: "wah! awak ni pakai warna macam-macam yer" (tak taulah sama ada dia kutuk ke atau puji, kutuk kot, tapi saya bersangka baik sahajalah). Al-maklumlah, beberapa hari ini saya sedang giat menghantar kain  untuk di buat baju.


Ini gambar strawberi yang saya beli bukan dari hasil tanaman saya. Kita beruntung duduk dekat Malaysia ini, hari-hari boleh makan strawberi, tak payah tunggu musim-musim, yang penting duit ada.


Pada kotak strawberi ini ditulis yang ianya datang dari Cameron Highlands. Tapi harganya jauh lebih murah daripada di beli di CH. Saya beli strawberi ini di sebuah  pasaraya. Saya tahu ada banyak strawberi dari Korea, Egypt, Australia dan lain-lain negara ada di jual di pasaraya, tapi saya suka barangan tempatan (sebenarnya sebab harganya murah).


Saya makan strawberi tadi dengan yougurt perisa mangga (sebab itu sahaja yougurt yang ada dalam petiais saya). Saya tak suka yougurt perisa strawberi tapi makan yougurt dengan strawberi saya suka.


Selebihnya di makan dengan gula sahaja. Nak makan begitu sahaja rasanya masam. Dulu masa saya melawat ladang strawberi, taukeh ladang tu bagi makan strawberi bersalut gula dalam dulang, sedapnya rasa sebab percuma.

Ada orang suka makan dengan coklat, tapi dekat rumah saya tak ada stok coklat. Saya makan sahajalah dengan apa yang ada. Lagipun saya tak berapa gemarkan coklat, tapi kadang-kadang makan juga.

Sebenarnya pada saya strawberi ni rasanya tak adalah sedap mana, kadang-kadang saya rasa macam makan buah gajus atau ketereh sahaja rasanya. Tapi sebab rupa buah ini comel dan baunya yang menariklah membuatkannya disukai ramai. Jadi kalau ada sesiapa teringin nak makan buah strawberi tapi susah nak dapat, silalah makan buah gajus sahaja. Lebih kurang sahaja rasanya. Kalau tak percaya cuba! 

11 comments:

  1. Yg manis sedaplah..Ade ker bandingan strawberi ngan gajus..hehehe..honestly gajus lagi sedap taauuu...mahal jgk tuh...

    ReplyDelete
  2. ekekeke...sy maksudkan buah gajus bukan kacangnya, tp bkn sekali-kali budu cap ketereh tau...hehehe

    ReplyDelete
  3. amboi sedapnya..kalau cicah susu pekat sedap gak nih hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita sama la wanie,saya pun suka makan dengan susu pekat...sedap.

      Rasa buah gajus?. Tak pernah makan gajus tak reti nak bayang macam mana. Tp strawberry ni bau dia mmg sedap dan kaler tu edible sangat. :)

      Delete
  4. susu pekat, yer sy ada terpikir smalam, tapi sy tak guna susu pekat kat umah (kengkonon jaga ksihatan la..hehehe)

    ReplyDelete
  5. dulu tak minat sangat strawberry sbb masam..tapi lepas adik sy beli strawberry coklat..baru ngam..dengan madu pun sy suka..manis kelat2 gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. macamana kalau buah gajus celup coklat...mesti sedap juga kan

      Delete
  6. strawberry ni..bentuk buahnya membuatkan dia highclass, kalau rasa sedap lagi buah ketereh tu hehehe..kelat tapi manis dan nampak ranum..dah lama tak tengok buah gajus..tempat akak dah pupus pokok ni

    ReplyDelete
  7. sy teringin nk tanam pokok gajus sbb sy suka ucuknua buat ulam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon. Suka makan strawberry...buah gajus...pucuk gajus.... \^_^/

      Delete