Nak beli benih online?

Saturday, April 15, 2017

Kete Kecik Sayangkan saya

Rasa nak gelak pun ada tp lebih kepada rasa nak nangis yg banyaknya.

Pagi pagi tadi saya drive kete kecik saya ke kampung dengan tujuan nak bagi kete tu kt adik saya pakai. Saya dah bosan berebut parking dgn jiran jiran kat rumah saya ni. Saya pakai 2 kete. Bukan saja2 tapi dgn sebab tertentu.

Baik saya ceritakan sejarah kete kecik saya ni. Ia  merupakan kete saya yang kedua. Kete petama dah tkde dan kete ketiga saya masih pakai. So sy ada 2 kete, satu kecik dan satu lagi sy panggil kete gemuk(jgn bgtau kete gemuk, sebenarnya sy lebih syg kt kete kecik, nanti kete gemuk kecik ati). 

Kete kecik ni pernah 'hilang' dari saya selama hampir 2 tahun. Sy berdoa tiap kali hujan lebat agar kete kecik dikembalikan pada saya. Dan doa saya dimakbulkan. Suatu hari saya check 'another inbox' kt fb saya dan sy dpt msg dr seseorang yg td sy kenali secara peribadi tentang kete kecik yg ada ditangannya. Akhirnya kete kecik kembali pada saya dgn radionya yg hilang dan ada sedikit perubahan tp masih dlm keadaan yg baik dan utuh.

Dengan sbb itulah sy terpaksa pkai 2 kete. Selalunya saya bawa kete kecik pergi opis waktu pagi. Petang pulak sy bawak kete gemuk. Bg adilkan. Kang merajuk, kong lak baterinya.

Banyak pulak cerita sejarah kete kecik. So saya nak cerita pasal apa yang berlaku harini.

Alhamdulillah saya sampai ke kg dgn selamat. Sempat shopping cendawan kukur (percuma betik), belikan susu ensure utk mak sy. Belikan nasik arab untuk abah. Beli baja dan juga stok benih. Pastu sempat pulak gi melawat banglo contoh, kengkunun nak beli la kan tp adik sy kata kawasan tu tk best... hmmmm.

Pastu sy mintak adik sy hantar sy balik rumah naik moto. Adik saya pun setuju jer. Kengkonon best la, dah lama tak jln2 naik moto, lgpun lebih jimat.

Kami pun mulakan perjalanan. Sy ckp kt adik sy kat mana mkn best. Adik sy pun bgtau ada satu tempat best. Perjalanan pun lancar jer. Rasa sekejap jer dah sampai kat tempat mkn yg adik sy bgtau tu. Tempat tu dah dekat dgn rumah saya.

Kami pun turun moto. Sy pun mintak beg tgn saya dr adik. Sekali ada betik dan cendawan jer dlm bakul moto. Handbag tinggal. Hohoho!

Terpaksalah patah balik ke kg, sbb hp, tab, duit semua ada kt handbag termasuklah brg2 penting lain. 

Adik sy bawak moto punyalah laju. Bontot saya dah kebas. Lagi sikit nk sampai kg, ujan lebat pulak. Terpaksa berhenti kat satu kedai makan. Kami pun mkn la, nasib adik sy ada duit. Klo tidak melopong.

Dah habis mkn kami teruskan perjalanan. Sampai jer depan rumah mak abah, sy tgk handbag sy ada terletal elok atas kerusi marmar depan rumah, nasib la tak kna cilok. Adik sy ckp ambik cepat2 dan terus naik moto balik.

Kami teruskan semula perjalanan, berenti sekejap utk isi minyak. Tetiba adik sy ckp kita ikut highway pulak. Sy ok jer. Nampak pulak org jual buah pulasan dan abiu. Saya pun borong. Nak mkn tgh jln la konon.

Kami pun masuk highway, hujan turun pulak. Berhenti bawah jejantas sambil mkn buah pulasan. Ringan skit beg plastik tu. Kemudian kami teruskan perjalanan lg. Tiba2 sy teringat rumah sy. Kunci rumah, kunci rumah kao dimana.... hahaha!

Sy pun ckp kt adik sy berenti kejap, nk cek handbeg ada tak kunci rumah. Sekali mmglah tkde. Kunci opis, kunci kedua kete kecik ada la. Muka adik sy dah kelat dah. Sy hanya mampu ketawa pasrah.

Sy suh adik hantar jer sy ke area umah sy dan sy akan sewa hotel semalam. Esok sy bawak kete gemuk semula ke kg dan ambil kunci rumah yg tertinggal.

Pastu baru sy teringat, kunci kete gemuk dlm rumah... huhuhu.

Terpaksa la patah balik lg sekali balik kg. Sy terpikir ni mesti ada something wrong somewhere. Kami terjumpa jln tikus tepi highway utk patah balik ke kg. Jaraknya lebih kurang kali pertama saya sedar handbag sy tkde.

Sampai jer kat umah terjumpa abah saya yg cool. Dia kata naper tk balik lg. Sy pun ceritalah kt abah sy. Abah sy dgn coolnya kata, "abah pun selalu lupa camtu, drive elok2 yer balik tu". Cool gila (masa kecik2, mak sy ckp, sy nk kawin dgn abah sy... hahaha).

Masa tu sy terpikir sebenarnya kete kecik ni tanak bepisah dgn saya kot. Dia nk duduk dgn saya. Ada kawan yg mintak nk beli kete kecik ni dgn harga yg agak baik tp sy tkmo jual. Berat jer rasa ati.

Saya pun drive la kete kecik sampai rumah sy semula dgn selamatnya. Dan menaip kisah ni sblm sy terlupa.

Sia2 jer pg2 buta tadi sy pkai jeans, baju running man dan sport shoes. Dlm bonet pulak sy sediakan helmet dan windbreaker le tour de langkawi khas utk naik moto.

Last2 naik balik kete kecik sambil bayar tol.

Insyaallah minggu depan sy cuba lg utk hantar kete kecik ke kg semula. Moga hasrat sy dipermudahkan kali ini. Aamiin.




No comments:

Post a Comment

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah bunga telang cabang tiga tenggek burung timun betik Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Korea Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Durian Belanda Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik kesum mengkudu siam mulberi pisang Daun Pandan Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kebun opis ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam nenas pekasam daun pucuk paku pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Anggur Merah Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Plastik Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun keledek daun limau purut epsom salt gadjet gastrik gulai masam hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot keratan batang ketam kobis ungu kucai kuini kumquat kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk putat rendang tamar terung terung berembang ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan air fyer alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium bayam brazil belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kucai bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados chawanmushi cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir geprek ginseng jawa gout halaman hantu harga hatyai hijau hobi hotel ikan ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kangkung tapis kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas khasiat kimchi kiwi kobis kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasik lemak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever saiko salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung tangkal teh pudina telur separuh masak tembikai kuning terima kasih tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...