Wednesday, April 23, 2014

Taman Tergantung Semua Menjadi

 Ini taman tergantung di belakang rumah saya, tapi bukan taman bunga la, cuma taman sayuran dan herba. Ada kucai, cekur, sambung nyawa hijau dan kacang panjang renek.


 Ada 3 pasu kucai, dua di bawah dan satu di atas. Kucai yang bawah ini pemberian rakan seopis, agak kurus lagi. Saya dah bagi baja tahi ayam tapi masih begitu juga. Dihujung sana pula pokok cekur. Beli dekat pasar sayur. Kebetulan terjumpa.


Ini pula pokok kucai yang dibeli kat nurseri. Gemuk. Dah beberapa kali tuai. Buat jemput-jemput udang campur daun sup. Sedap rupanya. Nanti nak buat lagi.
 
Penggantung pasu saya beli di Daiso, harganya lebih murah daripada MrDIY. Rupanya pun lebih comel. Malangnya beberapa kali dah saya ulang melawat Daiso, penggantung ini lansung tak nampak bayang. Dah habis kena borong dengan peminat-peminat taman tergantung agaknya.

Monday, April 21, 2014

Perkembangan Terkini Taman di Rumah Boss Lama saya

 Sesiapa peminat setia blog Semua Menjadi (huhuhu! perasannya saya!) mesti tau pasal bos saya yang berjari hijau. Walaupun dah pindah tempat kerja, boss masih sudi hantar gambar-gambar lamannya kepada saya.
 
Sebenarnya salah satu entri yang melibatkan gambar halaman boss saya ini merupakan antara entri yang ramai pengunjungnya di blos Semua Menjadi iaitu entri bertajuk Halamannya dihiasi Bunga Kembang Sepuluh Pagi.

Cantikkan bunga kemboja merah darah boss saya ini.



 Kemboja putih ini pun cantik juga. Klasik.



 Ini apa yer. Pokok lili ker? Saya tengok  ramai juga blogger yang tayang bunga ini sekarang ini, agaknya musim dia berbunga yer.



 Orkid pun ada.


 Heliconia pun ada, betul ker?


 Kemas jer taman rumah boss saya ini kan?






Pokok buah-buahan pun ada. Agaknya sekarang ini fesyen orang tanam pokok nangka dalam pasu yer. Macam jiran saya pula, pokoknya pun dah berbuah juga.




************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Tuaian Kebun Abah Cameron Highland Jiran Nurseri Delima LAIN Mak Ros Jepun Jualan mak abah Anggur cabang tiga tenggek burung Biji benih nurseri kegemaran Mulberry Resepi Kebun Kebun Mak Pucuk Ubi cili api Kelapa bunga ros jepun daun sup kemunting timun betik ulam Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri gajet Bunga Raya Cili Kekabu Air Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja bunga telang melur roselle timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Kucing LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Strawberi Tomato abah cendawan cili hijau herba herba liar hiroponik mengkudu siam pisang serai Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Port Dickson Red Indian Guava Strawberry ati-ati bayam merah benih daun epal bidara gajus kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mempelam mulberi pudina sambung nyawa shepherd pie telinga kera Azalea Bendi Betik Cili Merah Hyacinth Isnin Jus Kelantan Orkid Pasu Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Stevia Taugeh Temerloh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot ciku daun kaduk daun kari daun limau purut hidroponik hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus karot kobis ungu kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat pucuk ubi kerinting rendang sireh tamar ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Belalang Kunyit Beri Ajaib Birthday Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Jagung Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Penat Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat asam batu avocado baja cecair batu karang belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut cicak kobin cili besar cili ungu comel daun bawang daun keledek daun kunyit durian galak kucing gelang pasir gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kambing kangkung kelu kenduri keratan batang ketam khasiat kiwi kobis cina kucai kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad salam santai sedih serawa sirap roselle sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terung terung berembang tulasi ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...