Friday, September 5, 2014

Penawar Gastrik


Masih mencari-cari penawar gastrik. Apa kata cuba kunyah dan makan daun pokok ini. Rasanya banyak tumbuh meliar di sekitar belukar dan di kampung-kampung.




************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?



 

Thursday, September 4, 2014

baja apa Mak kau pakai?

Apa keheinya gambar ni. Tak boleh dipusing. Dah beberapa kali edit tapi dia degil jugak.
Tapi meriahkan bunga akar dani mak saya ni. Anak pokoknya saya beli dan bajanya pun saya subsidikan pada mak saya.

 
 Dulu pokok ini hidup segan mati tak mahu. Sekarang ini terlebih rimbun, bunga pun meriah dek non. Sampai pokok ulan pun tumpang sekaki.



 Pokok bunga kertas kegemaran mak saya forever ni semakin cantik berseri tak putus-putus berbunga. Menjadi perhatian jiran tetanggga, risik-risik nak tau mak saya pakai baja apa. Siap nak beli lagi bajanya.


 Tengok batang pokok ros jepun mak saya ini.Cuba teka keratannya dapat dari mana? Bila datang rumah saya tentulah mak saya cilok dari pasu-pasu saya.
Eh! Bukan cilok. mak saya minta baik-baik dengan saya.



 Saya belikan mak saya 2 pasu hoya. Sepasu sangat rajin berbunga. Sepasu lagi sangat rajin berdaun. Setelah disuap baja merahitam, kedua-dua pasu meriah berbunga.
Hari-hari jiran tanya bunga apa yang pelik tapi cantik ni? Mak saya macam biasa, salah sebut, 'Boya', salahlah mak....HOYA...HOYA!



Cantikkan dedaun ni, macam baldu kalau salah tengok. Yang ini pun mak saya bantai pakai baja merahitam. Nampak subur dan segar.
 
Masa hari raya bebaru ini tetamu yang datang semuanya memuji kesuburan dan kecantikan bunga-bunga tanaman mak saya. Dan tak kurang juga yang mengecek minta keratan batang dan benih-benih bunga yang mak saya tanam.
Mak  saya merasa sungguh bangga dan memaksa saya meneruskan subsidi baja merahitam kepadanya.
 
Begitulah cerita 'Baja apa mak kau pakai'. Sekian, terima kasih.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?


 

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Tuaian Kebun Abah Cameron Highland Jiran Jualan Nurseri Ros Jepun Delima LAIN Mak mak abah Anggur cabang tiga tenggek burung Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup ulam Kelapa bunga telang gajet kemunting timun betik Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja herba melur roselle timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Strawberi Tomato abah cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang serai Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Port Dickson Red Indian Guava Strawberry ati-ati bayam merah benih daun epal bidara gajus kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie telinga kera Azalea Bendi Betik Cili Merah Hyacinth Isnin Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pasu Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Stevia Taugeh Temerloh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot ciku daun kaduk daun kari daun limau purut hidroponik hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus karot kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang sireh tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Birthday Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Jagung Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat asam batu avocado baja cecair batu karang belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian galak kucing gastrik gelang pasir gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kambing kangkung kelu keman air kenduri keratan batang ketam khasiat kiwi kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman masak mata itik melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad salam santai sedih serawa sirap roselle sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terung berembang tragedi tulasi ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...