Nak beli benih online?

Friday, July 3, 2020

Jualan Istimewa Julai 2020 Singgit sepeket!

Singgit sepeket! Singgit sepeket!
Seringgit sahaja sepeket! 

Jualan Istimewa  🌽🍆Benih Online 🌶🥦 Julai 2020

Follow this link to view our catalogue on WhatsApp: https://wa.me/c/60174559536

Nak order? Klik www.wasap.my/60174559536/fbbenihjulai2020

SENARAI BENIH 
Asparagus (5 biji)
Brokoli (10 biji)

Bayam Hijau Daun Bulat (500 biji)
Bayam Hijau Daun Panjang (500 biji)
Bayam Merah (500 biji)

Beet Root (30 biji)
Bendi (10 biji)
Bendi Merah (5 biji)
Betik (10 biji)

Bunga Kembang Jam 4 (5 biji)
Bunga Telang (10 biji)

Carrot (20 biji)

Capsicum Hijau (10 biji)
Capsicum Kuning (10 biji)
Capsicum Merah (10 biji)

Cili Api (20 biji)
Cili Api F1 Red Sky (10 biji)
Cili Big Ipoh (20 biji)
Cili Jambak (20 biji)
Cili Panjang (30 biji)
Cili Pelangi (6 biji)
Cili Pondan (5 buah)
Cili Putih Miri (20 biji)
Cili Solok (10 biji)
Cili YongPeng (20 biji)

Daun Sup (100 biji)

Edamame/Kacang Bulu (3 biji)
Ensabi Benih Kasar (50 biji)
Ensabi Benih Halus (50 biji)

Buah Gag (2 biji)
Gargil/Arugula/Wild Rocket (100 biji)
Hap Pea Sprout (15 biji)

Jagung Manis Sugar Rich (10 biji)
Jagung Mutiara (5 biji)
Jagung Putih Cameron (5 biji)
Jagung Ungu Thai (5 biji)

Kacang Botol (5 biji)
Kacang Panjang (10 biji)
Kacang Panjang Merah (5 biji)
Kacang Panjang Renek Hijau (3 biji)
Kacang Panjang Renek Merah (3 biji)

Kailan (50 biji)
Kucai (20 biji)

Kobis Bunga (10 biji)
Kobis Bulat (10 biji)
Kobis Bulat Merah/Ungu (15 biji)

Kangkung (50 biji)
Ketumbar (40 biji)
Kohlrabi (15 biji)

Labu Air (5 biji)
Labu Baby Butternut (3 biji)
Labu Manis Tempatan (10 biji)

Lada Pahit (10 biji)
Leaf Fennel Vietnam (20 biji)
Lobak Putih (50 biji)

Maman (100 biji)

Parsley (50 biji)
Peria Kecil (3 biji)

Rock Melon (3 biji)
Roselle (10 biji)

Salad Butterhead (15 biji)
Salad Green Galaxy (15 biji)
Salad Hugo King (30 biji)
Salad Merah Fire Red (15 biji)
Salad Tongsan/Tempatan (20 biji)

Sawi Bunga (100 biji)
Sawi Hijau (1000 biji)
Sawi Hong Kong (100 biji)
Sawi Wang Bujang (100 biji)
Sawi Putih (20 biji)
Sawi Vitamin Tatsoi (30 biji)
Sawi Pagoda Tatsoi (30 biji)

Sorghum (10 biji)
Sunflower (3 biji)
Tembikai Merah (5 biji)

Terung Asam Sarawak(20 biji)
Terung Bulat (20 biji)
Terung Panjang Hijau (20 biji)
Terung Panjang Ungu (20 biji)
Terung Telunjuk (20 biji)
Terung Ulam Putih (30 biji)
Terung Ulam Ungu Bulat Kecil(20 biji)

Timun (10 biji)
Timun Betik Belang (10 biji)
Timun Betik Putih (10 biji)
Timun Ulam/Mini (5 biji)
Tomato  (10 biji)
Yellow Zucchini (3 biji)

Jualan Online PRODUK PENJAGAAN TANAMAN SEMUA MENJADI
Klik www.wasap.my/60174559536/produk2020 utk order

Bunga Telang Kering (100 kuntum)-RM5
Baja AB (500ml+500ml)-RM6
Baja Organik Fishmeal (60ml + 60ml)-RM10
Baja Kopi 1 kg- RM6
Baja Merahitam 500g- RM10
Ubat Semut -RM3
Ubat Siput-RM3

Penggalak Akar-RM3











Monday, June 15, 2020

Istana Raja Billah Papan


Semalam 14 Jun 2020 hari Ahad, saya dan adik lelaki saya pi melawat tempat ni. Seram la jugak suasananya. 
Kami pergi ni atas cadangan adik saya. Saya ikut jer, saya memang suka tangkap gambo kat kawasan cantik dan bersejarah.
Lagipun kawasan Papan ni dalam negeri Perak dan pergi jalan jauh-jauh orang tengah ramai leluar sebab PKP baru habis dan boleh rentas negeri.


Tak silap saya ni gambar surau yang dibina oleh raja Billah berdekatan istananya, itu pun kalau tak silap la yer.








Saya ada la ambil video kat kawasan ni. Dalam video tu ada bunyi kelepek kelepek yang pelik bunyi cam sesuatu tgh mengepakkan sayapnya. 
Kuat pulak tu. Pelik sungguh. Masa saya ambil video tu takde bunyi apa-apa. Senyap sunyi jer kawasan tu.

Kalau nak tengok video tu boleh pi kat IG saya Semua Menjadi. Sila follow yer... hihihi!

Link video tersebut, tu bukan video penuh, nantilah saya bukak channel youtube saya masukkan video lengkap.







Jenuh la jugak saya berposing kat area tangga ni. Cantik gak hasil gambarnya, tapi tak bole la nak tunjuk kat sini, nanti orang benci... kikiki!



Sebenarnya masa balik dari lawatan kat istana  ni, kitorang sambung pulak pergi satu kawasan kampung tinggal kat Kampung Gajah dekat-dekat dengan area Pasir Salak.

Memang seram gak suasana kampung tu, banyak surau dan banyak kawasan kubur lama dengan nisan-nisan yang dah senget-senget. Tapi masih ada penduduk yang rumahnya jauh-jauh antara satu sama lain.

Balik dari sana saya rasa ngantuk sangat. Pelik gak. Bukan jalan kaki ker apa. Banyak duk dalam kete jer. Adik saya yang memandu.

Saya rasa lain macam jugak. Balik rumah saya terus mandi dan guna limau nipis untuk gosok-gosok badan dan campur air mandian. Lepas tu baru rasa segar sikit.

Lepas mandi saya upload video dlm IG, masa tu la baru saya perasan ada bunyi pelik kat video. Seram la jugak. Pastu saya buat keje sikit dan naik bilik tidur.

Saya tak tutup lampu dan pasang lagu. Terlupa jam berapa terlelap, saya mimpi cam kena ganggu dan dlm mimpi tu saya baca ayat kursi dan saya terbangun, bila saya tengok jam hp tepat 12.01 am. Berpeluh dingin jap.

Saya pasang drama korea tengok sikit-sikit tapi terlelap jugak. Bangun banyak kali jugak sebelum subuh. Takdela mimpi pelik-pelik. Tapi masa terbangun tu saya macam terbayang satu gambar potret lelaki zaman dulu yang bermuka bengis.

Harini saya cuba juga google kot terjumpa muka yang sama berkaitan dengan istana Billah tapi belum jumpa lagi.

Tempat-tempat yang tinggal lama ni memang la ada yang menunggu terutamanya kaum jin kan. Mungkin kenkadang dia tak  suka kita kacau tempat dia. Tu yang dia bagi amaran tu.

Alamak! Masa saya taip ni tetiba pulak tulisan ni padam macam ada orang tekan button backspace. Saya cek jugak takde apa2 barang atas keyboard ni, kut2 la menekan sampai padam kan.

Aiseh! menduga sungguh.

Saya ada pos kat fb gambar Istana Billah ni, ada yang komen kata saya berani sangat. Takdelah, saya penakut juga kadang-kadang. tapi saya sebenarnya dah banyak kali jugak bersua dengan entiti ni. Tapi harap-harapnya tak jumpa lagi la.

Dibawah ni ada sejarah serba sedikit yang saya copy paste dari pelbagai sumber



Istana ini dibina menggunakan konsep binaan Mandailing atau lebih dikenali sebagai Mandailing Mansion. Mandailing merupakan nama keturunan bangsawan yang berasal dari Sumatera, Indonesia. Istana Billah ini siap dibina pada tahun 1896 dan merupakan villa 2 tingkat terbesar di Papan, Perak dimana Raja Billah merupakan penghulu pada masa itu.

Menurut Abdur-Razzaq Lubis, pakar mengenai sejarah Mandailing, Raja Billah dan pengikutnya telah membuat keputusan untuk menetap di Perak namun pada akhir 1890an ramai dari keturunannya meninggalkan Papan.

Di tingkat bawah terdapat sebuah dewan yang mempunyai 8 penjuru dan sebuah pangkin. Manakala di tingkat atas merupakan ruang bilik tetamu dan dewan yang agak besar. Menurut sejarah, istana ini digunakan oleh Raja Billah untuk meraikan majlis kahwin, keramaian ataupun apa-apa sambutan penduduk di sekitarnya.

Yang paling utama, istana ini merupakan platform untuk penduduk disekitarnya bertemu dengan Raja Billah bagi membincangkan masalah dan bertukar pendapat. Biasanya penduduk akan mengunjunginya selepas Solat Jumaat di Masjid Papan.
Istana Raja Billah
31550 Pusing , PK
Malaysia4° 30' 55.3932" N, 101° 0' 46.5588" E
See map: Google Maps
Perak MY



Istana Billah or Billah Palace was built based on the Mandailing architectural concept. It is also known as the “Mandailing Mansion”.

Mandailing is a traditional cultural group from the northern part of Sumatera, Indonesia. This group of entrepreneurial migrants settled in parts of Selangor and Perak.

The two-storey palace was completed in 1896 and was once the biggest structure in Papan, Perak. It was occupied by Raja Billah, the Mandailing chieftain then.

The palace’s grandeur, located atop a hill, bore testimony to Raja Billah’s connection to the royal household of Sumatera. The mansion was built for his personal use.



According to Abdul-Razzaq Lubis, an expert on Mandailing culture and history, Raja Billah and his followers settled in that part of Perak following the tin rush. However, most of his descendants left Papan in the late 1890s.

On the ground floor is a hall with eight corners and a table. The living room with a huge hall is on the second floor. The site was used by Raja Billah to celebrate weddings and special occasions as and when they occurred.

It was also a venue for residents to meet Raja Billah to discuss and exchange ideas. Meetings were normally held following Friday prayers at the Papan mosque.

Papan residents claimed that the building is spooked. The ageing structure is left to the elements without much care by either the Mandailing community or the authorities. A wire-link fence has been erected to keep trespassers away.

Locals claimed that eerie sounds of drum beats and azan (call for prayers) can be heard coming from the dilapidated mosque located next to the palace.



Billah Palace is often associated with paranormal activities and the existence of supernatural creatures. This was featured in a Malay television drama named, “Warkah Terakhir” and a documentary titled, “Penunggu Istana” shown in cinemas recently.

In February 2009, a television crew filming on location experienced something horrifying while working within the palace grounds.

The crew realised that they were not alone. Something was watching them from the first day of filming.

Paranormal activities taking place at Billah Palace are not figments of Papan residents’ imagination but were confirmed and recorded on film. This will have a profound impact on Istana Billah’s aura, hopefully.

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah bunga telang cabang tiga tenggek burung timun betik Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Korea Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Durian Belanda Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik kesum mengkudu siam mulberi pisang Daun Pandan Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kebun opis ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam nenas pekasam daun pucuk paku pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Anggur Merah Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Plastik Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun keledek daun limau purut epsom salt gadjet gastrik gulai masam hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot keratan batang ketam kobis ungu kucai kuini kumquat kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk putat rendang tamar terung terung berembang ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan air fyer alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium bayam brazil belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kucai bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados chawanmushi cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir geprek ginseng jawa gout halaman hantu harga hatyai hijau hobi hotel ikan ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kangkung tapis kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas khasiat kimchi kiwi kobis kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasik lemak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever saiko salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung tangkal teh pudina telur separuh masak tembikai kuning terima kasih tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...