Nak beli benih online?

Monday, April 30, 2018

Pakej ISTIMEWA APRIL 2018

Nak dapatkan benih dan produk penjagaan tanaman? 
WhatsApp 017 455 95 36

RM50 sahaja untuk 25 peket biji benih terpilih seperti di bawah:

25 peket benih dengan nilai RM50 dan 
Kos Poslaju RM7.35



PERCUMA SEHELAI T-SHIRT UTK BERKEBUN (saiz XL)

  
  1. Asparagus
  2. Bendi
  3. Bayam Hijau Bulat
  4. Bayam Hijau Panjang
  5. Bayam Ungu Merah

  6. Bayam Merah
  7. Bayam Malabar
  8. Cili Jambak
  9. Cili Padi
10. Cili Yong Peng

11. Kailan
12. Kangkung
13. Leek
14. Lobak Putih
15. Maman
16. Parsley
17. Pak Choy
18. Roselle
19. Sawi Hijau
20. Sawi Kerinting
21. Selasih
22. Terung Hijau
23. Labu Manis Lantern
24. Terung Mini
25.Bunga Telang



WhatsApp 017 4559536
atau
email semuamenjadi@gmail.com untuk mendapatkan pakej ini.

Wednesday, April 11, 2018

Kebun Opis Bahagian Polisterin

Kebun opis kami terbahagi kepada dua bahagian. Satu bahagian sistem fertigasi. Satu lagi bahagian manual, siram sendiri.

 Kami gunakan polisterin sahaja sebagai bekas. Kami beli yang baru. Beli secara borong dapatlah sebijik RM7, ada yang cakap kalau beli kat kawasan nelayan dapat RM5 satu. kira ok la tu, tgh2 bandaraya ni dapat harga cam tu yer tak.

Masa mula-mula tanam, cuaca panas sangat. Banyak pokok yang terbantut pertumbuhannya. lagipun kualiti medium yang digunakan agak kurang abik daripada kualiti yang saya beli sebelum ni daripada pembekal yang sama. 

Mungkin sebab kenaikan harga, medium pun pun dah kurang power. Kuantitinya pun kurang.

Kat kebun polisterin ni kami tanam sayuranlah kebanyakannya. Main tanam jer. 

Sambung nyawa batik dan sambung nyawa hijau




Sawi dan bayam



Bayam brazil


Kangkung


Tuesday, April 10, 2018

Keratan Bayam Brazil


8 batang RM10

Berminat?
WhatsApp 017 4559536 untuk order





Bayam brazil sangat mudah tumbuh melalui keratan batang.Daunnya rangup dan tidak berlendir.

Boleh buat ulam, goreng belacan, masak lemak, sup sayur dan lain-lain lagi.

Apa yang menariknya, bayam brazil ni sangat mudah dibiakkan. Kadar pertumbuhannya juga cepat. 

Tak payah dah beli sayur kat pasar. Dan yang penting sekali terjamin bebas dari racun dan bahan tercemar sebab kita tanam sendiri.

Saya gunakan baja AB. Sekiranya berminat untuk mendapatkannya boleh WhatsApp saya 017 4459536 

Friday, April 6, 2018

Update Kebun Opis 1 April 2018


Hari ahad pi tengok kebun sambil siapkan keje kat opis. Tengok-tengok ada abang meow tolong jaga kebun. 

Comel dan gemuk. Manja pulak tu. Nak suruh bergambar dengan pokok kangkung pun tak boleh. kejenya asik nak menggesel kat kita.



Pokok kobis bulat dah membesar dengan jayanya. Saya konpius sikit, perlu ke tidak buang daun bawah pada pokok kobis ni. 

Sebelum ni ada pokok yang kekeringan, jadi saya buang beberapa daun dibahagian bawahnya. Tak lama lepas tu saya tengok, pokoknya semakin subur dan sihat.

Jadi saya cuba ajukan pertanyaan kat Group Kebun Bandar (KBJTS), tapi dapat banyak like je, takde yang menjawab.

Saya pun search kat utiub dan dapat jawapannya. Memang kena buang daun bawah tu supaya pokok lebih subur dan cepat hasilkan kobis yang bulat tu.




Pokok cili pun dah mula keluarkan buah. Saya tanam bawang putih dalam polibeg cili supaya bila daunnya tumbuh nanti dan keluarkan bau yang tak di sukai lalat buah atau serangga2 lain. supaya diorang tak datang menganggu buah2 cili.



Semalam saya dah potong daun-daun bahagian bawah kobis ini. Saya bawa balik dan basuh. Esoknya saya bawa kat opis dan suruh kawan-kawan yang berminat untuk ambil dan buat sayur. Jangan tak tau, daun kobis ni sedap rasanya. Rangup dan manis.




Pokok cili kat kebun opis ni ada terkena serangan, banyak yang daunnya kerinting. Sembur juga dengan semburan organik tapi jarang-jarang.

Pokok cili padi ni pun dah mengeluarkan bunga cuma tak nampak lagi buahnya.

Harap-harapnya kebun opis kami terus subur dan memberikan hail lumayan kepada para pelaburnya.

Dibawah ni gambar pokok2 lain yang ada dalam kebun opis kami.

 Pokok tomato dah berbunga

 Bayam brazil


Pudina dan pegaga


 Kailan


Daun sup


Thursday, April 5, 2018

Cek Nuffnang keTiga 8 Mac 2018


Alhamdulillah, dah sampai cek ketiga daripada Nuffnang. Jumlah yang paling tinggi setakat ini. Tak sia-sia saya menulis blog selama ni. Tapi belum pun hantar kat bank lagi cek ni.

Sekarang ni saya mula menulis balik. Semangat baru. Harap-harapnya berkelanlah semangat menulis ini. Supaya menjadi rujukan dan di samping itu menjadi hiburan untuk para pembacanya.

Wednesday, April 4, 2018

Mulberi ku Tebang demi Jiran Tersayang (laaa...sangat)




Hari ini dlm sejarah 25 Mac 2018. Sy telah berjaya menebang pokok mulberi sy yg dah jd besar sgt cam pokok rambutan. 

Dahan yg sy tebang tu lebih kurang sebesar betis org dewasa. Lenguh nk mamps tangan sy sbb guna golok jer. Ada la kot 150 kali tetak baru putuih.

Sy nekad tebang pokok ni sbb jiran belakang umah ni tkde, mungkin pi hantar anak balik asrama kot. 

Terpaksa tebang takut2 bila angin kuat, pokok patah dan timpa bumbung umah jiran. Kang dia pulak bwk golok serang umah sy.




Sy pun potong2 ranting pokok mulberi tu. Nak tanam pokok baru dan sebahagian rantingnya dah saya jual pun.

Sekiranya berminat nak biji benih, keratan batang dan anak pokok,
Sila
WhatsApp 0174559536 utk order.

Tuesday, April 3, 2018

Pokok Nenas dalam Pasu dah Berbuah!


Lepas bekfes tadi pi melawat kebun opis, terkejut jap tengok pokok nenas dalam pasu ni dah berbuah. 

Walaupun tuan pokok dah jauh dr mata. Pokoknya masih dijaga oleh aci cleaner... hahaha!

Kitorg tanam 2 pokok nenas dlm pasu guna jambul nenas. Buahnya dah habis makan.

Dalam pasu ni jambul paling besar, satu lagi kecik sikit. Sah2 la yang besar berbuah dlu. 

Sapa kata nenas dlm pasu tak boleh berbuah. Boleh jer. Pasni sy nk tambah baja kt pokok nenas ni. Biar buahnya jadi besar.

Harap2nya pasni pokok nenas yang kecik pulak kluar buah. Aamiin. Dan yang penting sekali dapat merasa buah nenas ni bila dah masak.

Mohon jangan diganggu oleh anasir-anasir jahat di sekitar opis ni.


P/s: sy dah cabut rumput dan buang daun2 kering kt pokok nenas tu lepas ambik gamba ni.

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah bunga telang cabang tiga tenggek burung timun betik Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Korea Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Durian Belanda Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik kesum mengkudu siam mulberi pisang Daun Pandan Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kebun opis ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam nenas pekasam daun pucuk paku pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Anggur Merah Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Plastik Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun keledek daun limau purut epsom salt gadjet gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot keratan batang ketam kobis ungu kucai kuini kumquat kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk putat rendang tamar terung terung berembang ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium bayam brazil belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kucai bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hantu harga hatyai hijau hobi hotel ikan ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kangkung tapis kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas khasiat kimchi kiwi kobis kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever saiko salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung tangkal teh pudina tembikai kuning terima kasih tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...