Nak beli benih online?

  • - Daun Bidara Kering 10g RM1 Boleh pesan sekali dengan biji benih atau produk lain Kos Poslaju RM8 utk Semenanjung WhatsApp 0174559536 Khasiat daun bidara, ...
    2 weeks ago

Saturday, December 31, 2016

TAWARAN SUPER SPECIAL NOV-DEC

Sepeket biji benih cuma RM1.50 (harga biasa rm2-jimat 50 sen)
Minimum pesanan 10 peket (Kos poslaju RM7 untuk Semenanjung dan RM11 untuk Sabah & Sarawak)

Sila ws 017 4559536 utk memesan
Pesanan di bawah 10 pkt, RM2 sepeket

Bayam Hijau Daun Bulat
Bayam Hijau Daun Panjang
Bayam Malabar Hijau
Bayam Malabar Merah
Bayam Merah
Bayam Ungu Merah
Bayam Jepun
Bendi (10 biji)
Bendi Arab (10 biji)
Bendi Merah
Betik Eksotika (10 biji)
Beetrot
Brokoli
Bunga Telang (10 biji)
Carrot
Capsicum Small California Wonders
Cili Api
Cili Besar YongPeng (Cili besar pedas)
Cili Kulai
Cili Solok
Daun Sup
Daun Bawang
Golden Zucchini (5 biji)
Jagung Manis (10 biji)
Jagung Mutiara (10 biji)
Jagung Ornamental Taiwan (3 biji)
Jagung Glutinous Taiwan (5 biji)
Kacang Botor (5 biji)
Kacang Buncis (10 biji)
Kacang Panjang Ungu (10 biji)
Kailan
Kailan Jepun
Kailan HongKong
Kangkung
Ketumbar
Kobis Bulat
Kobis Cina
Kobis Taiwan
Kobis Hybrid Gianty
Kobis Bunga
Kobis Merah
Kucai
Kundur
Labu Air (5 biji)
Labu Manis (10 biji)
Lada Pahit(10 biji)
Lobak Putih
Leek
Maman

Nona
Pak Choy
Pak Choy Besar
Pak Choy Putih
Parsley
Peria Kecil (5 biji)
Peria Kecil Taiwan (2 biji)
Petola Segi(10 biji)
Petola ular
Salad Bulat
Salad Hugo King
Salad Green Star
Salad Manis
Salad Merah Fire Red
Sawi Bunga
Sawi Bunga Wang Bujang
Sawi Pahit
Sawi Putih Green Jade
Salad Butterhead
Sawi Curly Dwarf
Sawi Hijau
Sawi Susu/Nai Pak
Sawi Tatsoi
Selasih
Sengkuang 

Sunflower (10 biji)
Tembikai Merah (5 biji)
Terung Bulat
Terung Bulat Hijau
Terung Mini
Timun (10 biji)
Timun Betik (10 biji)
Timun Jepun (5 biji)
Timun Ulam (5 biji)
Tomato
Tomato Ceri
Ulam Raja
Perilla (30 biji)
Kidney Bean (2 biji)
Sorghum (10 biji)
Swiss Chard (10 biji)
Pea, Starkle (5 biji)
Cypress Vine
Balung Ayam
Marigold
Bunga Telang

SENARAI PRODUK PENJAGAAN TANAMAN

Bunga Telang Kering-RM5 sepek (~100 kuntum bunga)
Epsom Salt 1kg - RM8
Baja Kopi Organik  1kg - RM5
Neem Oil 60ml - RM8
Baja AB (Satu Set 2 botol 60ml) - RM5
Baja Organik FISH MEAL (Satu Set 2 botol 60ml) - RM10
Baja Merahitam (100g) - RM2
Ubat Siput - RM3
Ubat Semut -RM3
Ubat Kulat - RM3
Serbuk Penggalak Akar - RM3
Perlite 250g -RM5

SILA WS 017 4559536 utk memesan

Friday, December 2, 2016

Petua Sakit Gigi

Sekarang ni saya tengah mengalami sakit gigi, jadi saya minta rakan-rakan FB saya bantu, ini hasilnya:

Cakit gigi, bg petua tradisional please....
Mimi Mahaya Kumur2 dengan minyak kelapa dara.. Lepas kumur buang. Jgn telan. Bkesan sgt kat sy

Norhaniza Abdul Khairi gigit kayu sugi yg diketuk hujungnya...

Noor Hasshila Hahah...Biase kumur air garam je

Siti Rahayu Air suam t garam kasar=kumur2 selawat 3 x

Nor Othman titik minyak cengkih.. atau cari yg hurix.. bg akk berkesan.

Ismail Tanah Sawit Pokokbaja kunyah daun pokok ajaib la

Siti Khadijah Gigit cengkih kat tempat sakit..

Niezam Arjuna Letak ajinomoto sikit kt celah gigi

Saripah Ali Sakit gg atau gusi,klau gg ubt yg mujarab cabut je,klau gusi gi klinik amek ubt susut bengkak,klau keduanye tak nak jugak kumur2 dgn air garam ,tak suka jugak boleh letak ais kat tempat yg sakit kalau di kanan letak ais di pipi kanan ,nnti kan rasa kebas kene air lega sekejap,tak elok juga nnti di rumah amek asam jawa lumurkan dibahagian yg sakit,tak boleh jugak jwabnye klinik la ubatnye,sakit gg umpama sakit satu badan,hati pun panas je....

Suhaila Mohd Tahrin Kalo tak slh sy kecik2 dl kalo sakit gigi mak akan amik pokok tetulang getahnya letak kt gusi....tp x ingat dh menjadi ke x..hihihi

Jam Mohd Yg kumur dgn minyak kelapa dara tu namanya oil pulling. Guna sesudu je. Kumur sampai minyak jd mcm mayonis. Jgn lebih dari 20min. Pg n mlm. Ini utk jangka panjang

Jam Mohd Jgn telan  minyak tu. Buang n gosok gigi pastu.

Baayah Adnan Guna daun timun tikus. Upar2 sapu kat pipi tpt yg sakit. Insyaallah mujarab.

Lemang Biru Terjun sungai klang pasti sembuh.
Takdalah,gurau,pakai kayu sugi elok,atau sapu madu pada tempat sakit tu


Zaheyah Nordin Gosok majakani kt blkg lesung..pas tu ltk kt gigi yg sakit ngan kt pipi

Eshada Erun Saya selalu sakit gigi dulu skrg tidak Lagi .kakak bg petua kumur Air cengkih berulang2 alhamdulillah skrg ok..

Sue Nanie Ambil seulas bawang putih, tumbuk sampai lumat lepas tu perahkan air lemon gaul sebati lepas tu ambil kapas celup sedikit kat bahan td sumbat kat gigi yg sakit dan gigit seketika. Pastu kapas boleh buang.selamat mencuba.

Nora Hubby Ketuk paku kat tiang

Khairi Esa Gambir Sarawak

Madiah Hashim Rose, kalau boleh diselamatkn jgn cabut. Buat rawatan akar gigi.

Siti Zuhaida Celup petrol gna cotton buds n letak kt gg yg brlobang

Thursday, November 24, 2016

Jus Gout

Ramai yang kata gout ni raja segala penyakit, mak saya sendiri pun mengidap gout. Selalunya org ada gout ni paling tak bole makan makanan laut, boleh pandang jer la. Tapi ramai yang tak tahan dan makan juga, seperti cakap mak saya, yg penting makan ubat.

Ada sorang kawan opis saya  yang dah lama mengidap gout. kejenya makan ubat jer. satu hari saya terbaca kat fb pasal jus gout. Saya suruh dia cuba. Nasib la dia mendengar cakap. dia pun cuba.

Resipinya:
1 biji nenas masak
1 biji lobak putih (250g)
3 biji buah keras





Caranya:
Kisar semua bahan dan diminum sekaligus.
Amalkan 3 bulan sekali

Seingat saya kawan saya ni minum sekali sahaja jus gout ni, dan dia cakap dia dah sembuh.
Alhamdulillah.

Thursday, November 10, 2016

Cerita Seram di Opis Saya Siri 2

Sambungan.....

Selepas boss dan cerita  pasal kejadian seram tu, ada seorang kakak perasan sesuatu yang pelik berlaku di atas meja dia.

Ada satu timbunan dokumen yang tak sempat di susun. Tiba-tiba esoknya akak tu dapati semua dokumen bersusun ikut turutan nombor yang sepatutnya.

Tapi beberapa minggu dlu,  meja saya yang sentiasa berselerak (kononnya banyak sgt kerja dan rajin sangat la kan) tiba-tiba kemas, cantik bersusun dan bau wangi. Bila saya selidik, rupa-rupanya aci cleaner yang tolong kemas...hahaha! (selingan, lawak spastik)

Petang tadi pula salah seorang staf lelaki yang stay back bercerita kat saya, tiba-tiba ada satu mesin dalam opis kami  bergerak sendiri. Serentak dengan itu dia dengar bunyi kotak jatuh kat bahagian belakang opis. Bila diperiksa tak ada apa pun yang jatuh.

Sekarang ni, semua staf opis saya tak berani nak stay back atau datang awal pagi sorang-sorang. Tiba-tiba kami dapat bibik dari alam lain yang mempunyai suara lembut mendayu-dayu serta rajin menyususn barang.

Adakah dia datang bersama dengan hujan lebat yang berlaku di setiap petang? Semuanya masih misteri.

tunggu siri yang ke 3 dan seterusnya.....

Masa menaip ni, rasa seram sejuk sahaja, tah-tah dia ada kat sebelah sambil baca apa yang saya tulis. 

Wednesday, November 9, 2016

Cerita Seram kat Opis Saya



Dah lama tak cerita ceriti kat blog, hari ini ada cerita best nak bagitau. meremang bulu tengkuk.


Semalam saya datang kerja awal kira-kira jam 6.30 pagi sebab nak siapkan kerja yang menggunakan sistem dalam komputer. Untuk mengelakkan kesesakan talian saya datang awal. Masa tu keadaan gelap lagi, tapi saya tak jumpa apa-apapun.


Hari ini boss saya datang awal. Saya datang lewat (paling lewat yg pernah saya datang kerja).


Masa boss saya masuk opis dia tak buka lampu lagi. tiba-tiba dia dengar suara saya panggil nama dia, mendayu-dayu.


" haiiiiii..... Lizaaaaaa"


Mula-mula dia rasa suka sebab dia ingatkan saya dah datang kerja, tapi tiba-tiba bulu roma dia tegak. Lain macam sangat manjanya suara saya masa tu. Cepat-cepat dia siapkan kerja dan keluar dari opis.


Saya pulak baru sampai tempat keje, lepak jap kat bawah sambil sembang-sembang dengan kawan lain.


Boss saya pun cerita kejadian tu kat saya dan rakan-rakan, dan dan bulu roma kami meremang.


Sebenarnya waktu saya menaip ni pun rasa seram semacam jer kat tengkuk terutamanya.


Lagipun, orang tua-tua kata, kalau orang tengah bercerita dan tiba-tiba kita rasa seram sejuk, maknanya cerita tu benar benar berlaka.


Opis kitorang ni memang misteri sikit, sebelum ni dah beberapa kali jumpa ular, memang pelik sebab kawasan hutan jauh dan kami berada di tingkat dua.


Serammmmm you..!

Wednesday, October 19, 2016

Bunga Telang Kering

 


Bunga telang kering (bunga nasi kerabu) sebagai pewarna semulajadi makanan dan boleh juga dijadikan teh yg berkhasiat.

RM5 satu pek

Sila ws 017 4559536 untuk memesan
 
Khasiat bunga telang:
membantu menguatkan rambut dan melebatkan rambut disamping menghalang keguguran rambut
mengandungi unsur pencegahan kanser
melambatkan penuaan/awet muda
merawat masalah pundi kencing
antioksidan
meningkatkan penglihatan
merawat sakit mata
melancarkan peredaran darah
menyahtoksin tubuh
meningkatkan sistem imun badan
mengelakkan lebam-lebam pada kulit

Monday, October 17, 2016

Pokok-pokok dari Korea


Ini pokok yang saya bawa balik dari Korea, Alhamdulillah masih hidup walaupun letak tengah panas. Masa beli ingatkan pokok blueberry tapi ramai yang kata daunnya tak serupa.

Pokok apa pun tak apalah, asalkan mahu hidup di sini. Berbuah ker tidak pun tak apa, ada jugak kenangan dari Korea.


Ini pulak pokok anggur dari Korea, harap-harapnya boleh hidup subur dan membesar bagai johan. Nanti boleh saya jual keratan batangnya.

Tapi seranggan suka sangat dengan daunnya, yang lagi satu pun sama. habis daunnya kena makan.
Semua pokok ni ada kat rumah mak abah saya. 


Pokok Ulam Mata Itik











Pokok yang sangat cantik, buah dan pucuknya boleh dimakan, anak pokok ada dijual. Sila ws 017 4559536 untuk memesan.

Sunday, October 16, 2016

Lebatnya Buah Kemunting, guna baja apa?


Ini pokok kemunting kt umah mak abah saya. Berbuah lebat dan berbunga sepanjang tahun. Abah saya guna baja organik Mesra Alam yg sy jual. 2kg RM20 termasuk pos Domestik.
Boleh ws 017 4559536 untuk memesan baja ini.

Buah kemunting ini memang kegemaran saya. Memang manis dan sedap. Saya suka sangat. Kalau ada banyak, boleh buat jem, nyum2!

Friday, October 14, 2016

Nak Beli Benih kat Korea?

 
Dah nak dekat setahun pi Korea baru nak cerita, nampak sangat bz saya ni kan. Ini gambar ajumma tuan punya kedai benih yang saya tiba-tiba jumpa sewaktu perjalanan ke pasar Gwanjang. Kawan-kawan saya nak beli kain kat situ. Dalam kepala otak saya nak beli benih jer, kain semua saya tak nampak.

Masa saya ternampak kedai ni, rasa nak lompat bintang langit petala tujuh. Punyalah seronok. Tapi masa tu dah hari terakhir kat Korea, esoknya dah nak balik Malaysia. Duit pun dah berkurang sangat, nak tukar duit Malaysia ke Korea rasa cam malas dah.

Terpaksalah saya gunakan duit korea yang diberi oleh seseorang untuk beli benih-benih kat sini. Tapi tak dapat beli banyak. Kecewa sungguh saya. Kalau tengok rasa nak beli semua. Akhirnya saya terpaksa kawal diri saya agar beli benih-benih sayur sahaja. Benih-benih bunga yang banyak dan rare terpaksa saya lupakan sahaja sambil menangis dalam hati.



Selain itu ada jugak dijual bawang-bawang dan umbisi bunga, seperti bunga tulip pelbagai warna dan lili. Saya sempat la beli bawang bunga tulip banyak jugak, tapi hayatnya cuma berakhir dalam periuk korea yang saya bawa balik. Tak sempat nak tanam sebab bz sangat.

Rasanya kalau saya cek periuk tu masih ada bebawang lemau dalam tu, hahaha! Rugi jer kan.



Inilah deretan benih-benih yang membuatkan mata saya terbeliak kegembiraan. Secara jujurnya saya tak sempat tanam benih-benih ini. sebaik sahaja saya buka jualan, habis diborong oleh kastemer-kastemer Semua Menjadi. Boleh tahan juga jualannya sehingga boleh dapat balik tambang murah pegi balik ke Korea semula.



 Selain itu banyak juga di jual di tepi-tepi jalan bare roots pelbagai jenis tanaman, saya sempat bawa balik bare roots anggur dan blueberi yang rasanya bukan pokok blueberi. Maklumla biala berurusniaga cakap macam ayam dengan itik, tak tau la pokok apa yang saya bawa balik tu, Alhamdulillah elok hidup pokok-pokok tu di Malaysia. Berbuah ke tidak, kita tak tau lagi.

Doa-doakanlah agar Semua Menjadi.

Thursday, October 13, 2016

Facebook dah bole Bukak

FB saya dah bole bukak balik. tapi dah kena tukar nama jadi Rose Ramli. Macam-macam la FB ni nak. Kita ikutkan jer la, dah kita menumpang free kan.

Thursday, October 6, 2016

Harini Facebook Tak bagi Saya log in

Jadi kepada para pelanggan yang dah bank-in atau transfer duit untuk pesanan di FB dan Page Semua Menjadi, mohon email saya untuk tindakan selajutnya.

Sekian, Terima Kasih.




Saturday, October 1, 2016

Pakej Free Pos Oktober



RM30 termasuk kos poslaju 

11 Jenis Biji Benih RM25 dan satu set baja AB (60ml A + 60ml B) RM5


 1. Cili Jambak (30 biji) RM5

 2. Terung Bulat Hijau (~30 biji) RM2

 3. Salad Green Star RM2


4. Leek RM2


 5. Sawi Putih Green Jade RM2


 6. Kacang Panjang Ungu (10 biji) RM2


 7. Betik Eksotika (10 biji) RM2


 8. Bayam Malabar Merah RM2


 9. Kangkung RM2


 10. Jagung Mutiara RM2


                      11. Brokoli




Sila email semuamenjadi@gmail.com untuk memesan

Friday, September 30, 2016

Tawaran istimewa September Sempena Birthmonth SmRose

Setiap pembelian 5 peket benih drp senarai dibawah, percuma sepeket benih pilihan anda.
Sila email semuamenjadi@gmail.com utk memesan

RM2 sepeket
Bayam Hijau Daun Bulat
Bayam Hijau Daun Panjang
Bayam Malabar Hijau
Bayam Malabar Merah
Bayam Merah
Bayam Ungu Merah
Bayam Jepun
Bendi (10 biji)
Bendi Arab (10 biji)
Bendi Merah
Betik Taiwan(10 biji)
Beetrot
Brokoli
Bunga Telang (10 biji)
Carrot
Capsicum Small California Wonders
Cili Api
Cili Besar YongPeng (Cili besar pedas)
Cili Kulai
Daun Sup
Golden Zucchini (5 biji)
Jagung Manis (10 biji)
Jagung Mutiara (10 biji)
Jagung Ornamental Taiwan (3 biji)
Jagung Glutinous Taiwan (5 biji)

Jagung Mutiara (10 biji)
Kacang Botor (5 biji)
Kacang Buncis (10 biji)
Kacang Panjang (10 biji)
Kacang Panjang Ungu (10 biji)
Kailan
Kailan Jepun
Kailan HongKong
Kangkung
Ketumbar
Kobis
Kobis Taiwan
Kobis Hybrid Gianty
Kobis Bunga
Kobis Merah
Kucai
Kundur
Labu Air (5 biji)
Labu Manis (10 biji)
Lada Pahit(10 biji)
Lobak Putih
Maman
Nona (5 biji)
Pak Choy
Pak Choy Besar
Pak Choy Putih
Parsley
Peria Kecil (5 biji)
Peria Kecil Taiwan (2 biji)
Petola Segi(10 biji)
Roselle (10 biji)
Salad Bulat
Salad Hugo King
Salad Manis
Salad Merah Fire Red

Salad Butterhead 
Salad Green Star
Sawi Bunga
Sawi Bunga Wang Bujang
Sawi Pahit
Sawi Putih Green Jade

Sawi Curly Dwarf
Sawi Hijau
Sawi Susu/Nai Pak
Selasih
Sunflower (10 biji)
Tembikai Merah (5 biji)
Tembikai Merah Taiwan (2 biji)
Terung Bulat
Terung Mini
Terung Panjang
Timun (10 biji)
Timun Betik (10 biji)
Timun Jepun (5 biji)
Tomato
Tomato Baccarat (10 biji)
Tomato Ceri
Ulam Raja
Perilla (30 biji)
Kidney Bean (2 biji)
Sorghum (10 biji)
Swiss Chard (10 biji)
Pea, Starkle (5 biji)

Tuesday, September 20, 2016

Pakej Penjagaan Tanaman Organik Semua Menjadi

Hanya RM88 termasuk kos pos Domestik

4kg epsom RM8x4=RM32
4kg baja organik RM5x4=RM20
2 set Fish Meal RM10x2=RM20
60ml Neem Oil RM8x1=RM8
Kos Pos Domestik ~ 10kg=RM20
Free gift 3 peket benih (bayam, lobak putih, kangkung=RM6)
1 panduan penggunaan 
Total RM106
Jumlah penjimatan RM18
*Sila pm fb Smrose SemuaMenjadi atau email semuamenjadi@gmail.com untuk memesan



Friday, September 9, 2016

Ulang Tahun Kelahiran 2 September 2016


 Ulang tahun kelahiran saya tahun ni disambut meriah, sampai lupa nak top-up prepaid. Rugi

Mula disambut dari hari cuti Merdeka (31 Ogos 2016) lagi. Ada orang belanja makan shushi, plan awalnya nak bekfes kat McD sahaja, tapi kebetulan McD kat pasaraya tu dah tutup. Rezeki nak makan sushi.






Pastu diikuti dengan makan eskrem, kebetulan ada diskaun kan, sorang makan satu pint kao, fengsan nak mengabiskannya, ada lagi baki dalam petiais, nak buang sayang seribu kali sayang.



Hari khamis (1 Sept 2016) pi makan kamben pulak, maklum la pecinta makanan... hahaha!



Hari Jumaat (2 Sept 2016-ulangtahun kelahiran yang sebenar) dapat kek homemade.
Pastu mintak hadiah dengan kawan-kawan opis, dapat la brooch dan cekelat.



Selain dari hadiah gumbira dapat jugak hadiah duka, kete gemuk saya kena langgar dari belakang oleh sebuah motosikal, habis retak dan calar lampu belakang. Kejadian berlaku kat satu traffic light, dihadapan saya ada sebuah lori dan dibelakang lori ada petak kuning, jadi saya berhenti dibelakang petak kuning. Tiba-tiba sebuah motosikal yang dinaiki oleh dua orang lelaki telah menghentam belakang kereta saya.

Penumpang belakang motor segera turun dan cek kecederaan pada kereta saya, saya pun keluar sekali. Dia kata tak ada apa-apa la, sikit saja. Saya malas nak bising-bising dan saya tengok diorang pun macam sengkek jer tak tau la bangla ker india. Saya suruh dia balik sahaja. Lagipun malas nak buat jalan jem. Insyaallah ada rezeki saya baiki sendiri.

Bulatan bawah menunjukkan retak dan bulatan kedua yang lebih besar adalah calar.

 Apapun saya tetap gumbira di hari ulang tahun kelahiran saya, terima kasih pada rakan2 FB yang berikan ucapan dan doa, rasanya ada lebih dari seratus orang. Alhamdulillah.

FB pun ada buatkan video kot2 boleh tengok la kan.

Tuesday, August 30, 2016

Baja Organik Mesra Alam


(Tanpa campuran najis haiwan)
Hanya RM5 utk 1kg.
1. Meningkatkan tahap pH tanah serta membantu mengekalkan keadaan semulajadi tanah.
2. Menggalakkan pertumbuhan akar dan meningkatkan keupayaan pokok untuk menyerap zat dalam tanah.
3. Meningkatkan hasil tanaman dan kualiti tumbuhan.
4. Meningkatkan tahap kerintangan tanaman terhadap pelbagai penyakit.
5. Membekalkan tanaman dengan mikro nutrient yg diperlukan dlm proses pertumbuhan.


1kg RM5. Kos Poslaju RM10. Total RM15
2kg RM10. Kos Pos Domestik RM10. Total RM20
5kg RM40 termasuk kos pos domestik
10kg RM70 termasuk kos pos domestik

Sila email semuamenjadi@gmail.com atau pm FB Smrose Semua Menjadi

Thursday, August 25, 2016

TAWARAN ISTIMEWA SEPTEMBER


Setiap pembelian 5 peket benih drp senarai dibawah, percuma sepeket benih pilihan anda.
Sila email semuamenjadi@gmail.com utk memesan

RM2 sepeket
Bayam Hijau Daun Bulat
Bayam Hijau Daun Panjang 
Bayam Malabar Hijau 
Bayam Malabar Merah
Bayam Merah 
Bayam Ungu Merah
Bayam Jepun 
Bendi (10 biji)
Bendi Arab (10 biji)
Bendi Merah
Betik Taiwan(10 biji)
Beetrot 
Brokoli
Bunga Telang (10 biji)
Carrot 
Capsicum Small California Wonders
Cili Api 
Cili Besar YongPeng (Cili besar pedas)
Cili Kulai
Daun Sup 
Golden Zucchini (5 biji)
Jagung Manis (10 biji)
Jagung Mutiara (10 biji)
Jagung Ornamental Taiwan (3 biji)
Jagung Glutinous Taiwan (5 biji)
Kacang Botor (5 biji)
Kacang Buncis (10 biji)
Kacang Panjang (10 biji) 
Kacang Panjang Ungu (10 biji)
Kailan 
Kailan Jepun
Kailan HongKong
Kangkung 
Ketumbar 
Kobis 
Kobis Taiwan
Kobis Hybrid Gianty
Kobis Bunga
Kobis Merah 
Kucai 
Kundur
Labu Air (5 biji)
Labu Manis (10 biji)
Lada Pahit(10 biji)
Lobak Putih 
Maman
Nona (5 biji)
Pak Choy 
Pak Choy Besar
Pak Choy Putih
Parsley
Peria Kecil (5 biji)
Peria Kecil Taiwan (2 biji)
Petola Segi(10 biji)
Roselle (10 biji)
Salad Bulat 
Salad Hugo King
Salad Manis
Salad Merah Fire Red
Sawi Bunga 
Sawi Bunga Wang Bujang 
Sawi Pahit
Sawi Putih Green Jade
Salad Butterhead 
Sawi Curly Dwarf 
Sawi Hijau 
Sawi Susu/Nai Pak
Selasih 
Sunflower (10 biji)
Tembikai Merah (5 biji)
Tembikai Merah Taiwan (2 biji)
Terung Bulat 
Terung Mini
Terung Panjang
Timun (10 biji)
Timun Betik (10 biji)
Timun Jepun (5 biji)
Tomato 
Tomato Baccarat (10 biji) 
Tomato Ceri
Ulam Raja 
Perilla (30 biji)
Kidney Bean (2 biji) 
Sorghum (10 biji)
Swiss Chard (10 biji)
Pea, Starkle (5 biji)

Tuesday, August 23, 2016

Kacang Panjang Ungu


Nak dapatkan benih kacang panjang ungu, RM2 sepeket ada 10 benih
Sila email semuamenjadi@gmail.com




Wednesday, August 3, 2016

Pekan sehari Temerloh siri III

 sambungan dari post Pekan sehari Temerloh siri II.

Saya berhasrat nak tangkap gambar banyak-banyak, terutamanya gambar penjual dan hasil jualan mereka. Tapi saya ni pemalu, lagipun kat tangan penuh khasil rembatan jadi susah nak ambil gambar.

Makcik-makcik ni jual hasil tanaman sendiri kot, Kalau rumah saya dekat temerloh, memang saya beli sayur-sayur ni semua.



 Ni gambar kawasan penghujung pekan sehari, area masjid. Naik bukit. Redup jer. Jalan terus boleh jumpa Rumah Rehat Temerloh dan hotel Seri Malaysia.









Yang paling saya suka tengok, tentulah ikan-ikan yang dijual, banyak yang rare.





Di bawah ni antara barangan yang sempat saya rembat di pekan sehari Temerloh


  Ketupat palas lemak masin (ada gak yang lemak manis).
  7 biji RM10 percuma sebiji


 Kuih kole kacang 5 biji RM2


 Buah keranji dalam plastik (bukan dalam perahu) RM5


 Sambal hitam Temerloh RM5


 Bubur Lambuk Temerloh RM3


 Pegaga RM2 dan Halia Bentong tu saya beli dekat pekan Bukit Tinggi sekilo RM18


 Snek Dodol, sebalang RM20


 Emping beras RM15 sekilo


 Tapai pulut dalam daun getah sebungkus RM5


Buah kabung (elok untuk sakit lutut) RM5

Banyak lagi yang saya beli tapi tak sempat ambil gambar sebab dah bagi mak saya. Contohnya pucuk cemperai seikat RM2, saya beli 3 ikat. Kulat sisir kering satu pot RM5. 

Saya tawaf tiga kali pekan sehari, baru puas hati. Saya niatkan membeli sambil bersedekah.
Insyaallah kita sama-sama murah rezeki. Aamiin   

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik jualan17 kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...