Nak beli benih online?

  • - Daun Bidara Kering 10g RM1 Boleh pesan sekali dengan biji benih atau produk lain Kos Poslaju RM8 utk Semenanjung WhatsApp 0174559536 Khasiat daun bidara, ...
    2 weeks ago

Wednesday, August 26, 2015

Ros Jepun untuk diJual







Keratan batang rj campur-campur warna 200g RM20 termasuk poslaju

Mohon email semuamenjadi@gmail.com untuk mendapatkannya!




************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?




Friday, August 21, 2015

Keman Air atau Kangkung Puteri dalam Pasu Tergantung


Saya tanam pokok keman air ini dalam pasu tergantung kat belakang rumah melalui keratan. Mudah jer hidup. Subur pulak tu.

Kat belakang rumah saya ni banyak belalang, tanam pokok lain semua habis kena makan. Tapi tanam pokok ni dia tak makan pun. Sebab bau petai agaknya.

Kadang-kadang saya buat ulam mentah jer. Tapi selalunya buat masak lemak. memang sedap.




************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?



Thursday, August 20, 2015

Jiran Kaki Gaduh Episod 3

Sekual ke TIGA daripada 3 Episod, episod  4 dan seterusnya belum ada lagi. gigih saya kopipes dari Fb ni. Buat masa ini masih memerhatikan rumah jiran terbabit. Memang sentiasa senyap sunyi berbanding dulu. Ssaya doakan diorang cepat pindah.













************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?





Wednesday, August 19, 2015

Jiran Kaki Gaduh Episod 2

Sekual ke DUA daripada 3 episod






************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Monday, August 17, 2015

Jiran kaki Gaduh

Jiran hadapan rumah baru sahaja pindah masuk menyewa. Sebelum ini mereka dah pernah bergaduh pagi-pagi buta. Walaupun jiran-jiran kat sini tak best tapi belum ada yang bergaduh sebegitu sebab kebanyakkannya orang tua, dah tak larat bergaduh kot.

Tapi kali ini pasangan baru tersebut bergaduh dasyat punya. Ngeri saya dengar suara isterinya menjerit-jerit.

Ada 3 sekual dalam kisah ini, saya akan update nanti yer. Ni episod yang pertama.

 Berikut merupakan catatan saya dlm fb:






************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Friday, August 14, 2015

Timun Betik Belang Semakin Membesar

Dalam jarak masa seminggu, buah timun betik nampaknya semakin membesar dan warnanya semakin menguning. tak sabar-sabar abah saya nak tunjuk kat saya.



 Ada 2 biji yang cukup besar. Abah saya suruh ambil bawak balik ke rumah saya. Tapi saya pun tak pasti buah dah matang ke belum. Saya kata biarlah dulu. Biar mak dan abah saya yang merasa dulu buah timun betik ini.


Putik-putik yang kecil pun dah semakin membesar. Geram saya tengok. Agak-agaknya boleh buat sayur ker waktu muda tu. Mesti sedap kot kalau masak lemak putih. 





************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Tuesday, August 11, 2015

Buah Bidara Ori



Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak buang saudara
Kerana kasih hamba turutkan

Dulu-dulu selalu dengar sahaja pantun ini tapi tak dapat membayangkan rupa buahnya. Tapi kali ini saya dah lihat rupa buah bidara yang asli bukan buah bidara kacukan yang dipanggil apple vietnam.

Saya ingatkan pokok bidara di rumah mak abah saya tak berbuah tapi abah saya kata sebenarnya berbuah dan buahnya kecil sangat, hanya sebesar buah ceri kampung.

Sejarahnya pokok bidara ini tumbuh dari pokok penanti apel vietnam yang saya beli. Pokok apelnya mati yang hidup subur membesar bagai raksasa cuma pokok bidara yang berduri.

Buah yang di dalam gambar ini belum masak, tapi saya cuba makan juga. Rasanya memang ada iras-iras apel vietnam tapi isinya senipis kulit bawang 95% peratus buah yang dilihat itu sebenarnya terdiri daripada bijinya sahaja. Daun bidara memang banyak khasiatnya tapi biji buah bidara tak taulah ada khasiat ker tidak.

Apapun buah bidara ini cantik tergantung didahan-dahan pokok bidara kelihatannya menggiurkan tapi bila dimakan ramai yang kecewa.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?



Monday, August 10, 2015

Cek Kedua Menyusul Duit Lagi!!!!


Cek kedua yang saya claim daripada Nuffnang dah sampai. Sebenarnya cek yang pertama pun tak cash kan lagi. Kali ini saya kumpul banyak sikit baru claim.

Walaupun dah jarang-jarang sangat menulis kat blog ni, Alhamdulillah masih ramai yang sudi melawat blog Semua Menjadi. Terima kasih atas jasa baik anda semua, dapatlah saya sikit duit buat beli baju raya aji pulak...hehehe.

Love uolls!!!



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Monday, August 3, 2015

Timun Betik Berbelang?


Ini pokok timun betik berbelang yang abah saya tanam di sebelah rumah jer.  Saya lah yang paksa abah saya tanam. Benihnya saya dapat dari Pahang. Dekat kawasan saya tak jumpa timun betik jenis ini. Yang biasa ada disini ialah yang kulitnya seperti tembikai susu. seperti yang pernah saya tunjukkan dalam blog ini. DISINI

Mula-mula saya tengok pokok ini nampak macam banyak bunga sahaja tapi buahnya tak ada. Saya tinggalkan sahaja. Bila abah saya balik dari kebun serai, dia suruh saya tengok sekali lagi. Rupanya abah saya dah selak daun-daun pokok timun betik ini supaya senang saya nak tangkap gambar. Terharu saya.

 Abah saya memang tau minat saya ambil-ambil gambar ini. Abah saya tak ketinggalan juga tunjukkan pokok jagung dia yang dah matang, siap petik sebiji bagi kat saya. Katanya tak bole nak bagi banyak sebab jiran-jiran dan tegur. Jadi terpaksalah bagi sikit sorang.  




Inilah rupa buah timun betik berbelang. Biji benihnya ada saya jual. sepeket RM2. Ada sepuluh biji benih. Boleh email saya semuamenjadi@gmail.com untuk memesan yer. jangan malu dan segan. Pilihan benih lain ada di jualansm.blogspot.com. Boleh klik kat tulisan tu.




Ada banyak juga buahnya. Putik pun banyak. Pasni kenduri timun betik la nampaknya. cara makannya mudah sahaja. Macam kita buat serawa. 

Buang kulitnya. Potong kiub. Masukkan santan segar atau susu/krimer cair. Kemudian tambah madu atau gula untuk sedapkan lagi. Jangan lupa letakkan kiub ais untuk menambahkan kelazatan serawa anda.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Saturday, August 1, 2015

Pakej Ogos hanya RM30 (ss RM35)

entri melekat. sila scroll untuk entri terkini

(PERCUMA KOS POSLAJU) 
untuk benih/produk terpilih sahaja seperti dibawah:

  1. Cili Jambak (30 biji benih)-RM5
  2. Bunga Telang (10 biji benih)-RM2
  3. Betik Taiwan 
(10 biji benih)-RM2
  4. Bayam Ungu 
-RM2
  5. Ketumbar 
-RM2
  6. Kobis Cina 
-RM2
  7. Labu Manis 
(10 biji benih)-RM2
  8. Pak Choy 
-RM2
  9. Petola Bantal
(10 biji benih)-RM2
10. Bayam Malabar Hijau/Sayur Raja
-RM2 
11. Sawi Bunga-RM2
12. Baja Merahitam 100g-RM2
13. Racun siput-RM3




(tidak boleh tukar biji benih dlm pakej ini) 

Sila hubungi semuamenjadi@gmail atau hantar msg fb kepada Semua Menjadi atau SmRose SemuaMenjadi untuk mendapatkan pakej ini.



Bayam malabar hijau/Sayur raja


Petola bantal

Bunga telang




************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik jualan17 kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...