Nak beli benih online?

Wednesday, March 1, 2017

Cuti-cuti Vietnam Hari Ketiga HCMC

Hari in aktiviti bebas, kami bangun awal untuk pergi ke pasar Ben Thanh. Misi saya tentunya untuk mencari biji benih. Aktiviti wajib sekiranya saya ke luar negara.

Penat saya memusing satu pasar tu, teringat masa di Korea terpaksa melalui kedai-kedai yg jual bahagian badan babi termasuk hidungnya yg tak dapat ku lupakan. Begitu juga waktu saya ke sini. Akhirnya saya jumpa gerai ini di antara celahan kedai sayuran.

Pekedai keluarkan koleksi biji benihnya yg sangat banyak, tapi kebanyakan benih tersebut memang dah ada di Malaysia. Cuma kelihatan beberapa benih yg tak biasa saya lihat. Pekedai tu sekali sekala pg ke kedai sayuran utk tunjukkan benih tersebut macamana hasil pokok sebenarnya.

Orang vietnam ni suka makan ulam, so kebanyakan benih yg saya beli adalah jenis ulam yang diorang biasa makan.

Setelah habis shopping kat Pasar Ben Thanh, kami naik teksi untuk ke China Town, kat sini banyak dijual kain pasang dengan harga yang agak murah. Tapi saya kurang berminat.

Keadaan kedai di sini agak sesak dan sempit. Rasa lemas semacam. Akhirnya kami beepecah, saya dan 3 lagi rakan naik teksi untuk ke Hard Rock Cafe, tapi pemandu tu tak paham, dia kata boleh hantar sampai Pasar Ben Thanh sahaja.

Kami pun sampai di sana dan pergi makan dahulu, saya makan kuetiaw sup. Ada banyak ulam sampingan disedoakan termasuk daun ketumbar jawa (culantro) dan cili besar kuning yang tersangatlah pedasnya.

Selepas tu rakan saya nak singgah semula ke Pasar untuk beli kasut sukan untuk anaknya dgn harga RM100. Dengar cerita kilang kasut tersebut memang di vietnam, so kasut tu kira hampir ori la.

Kemudian kami ambil teksi untuk ke Hard Rock Cafe yang berdekatan dengan Kumho Asiana Plaza. Kawasan ni kelihatan elit skit berbanding kawasan hotel yg kami tinggal.

Saya pergi ke sana pun disebabkan dah berjanji nak belikan fridge magnet untuk seseorang yg selalu sangat bg hadiah kat saya bila dia ke mana-mana. Masa ni duit dong saya dah hampir habis. Terpaksa pinjam usd drp kawan sbb Hard Rock takmau terima RM.

Selepas beli-belah sekejap kami lepak sekejap dlm plaza untuk sejukkan badan dgn ekon. Lepas tu kami ambil teksi untuk kembali ke hotel. Malam baru kami bercadang nak shopping buat kali terakhir sebelum balik.

Sampai di hotel saya mula mengemas barang dan timbang beg untuk elak terlebih berat. Dan untuk agak-agak malam ni boleh shopping berapa kilo lagi. Duit RM saya masih banyak tp ruang untuk luggage jer yg tak cukup,

Petang tu saya tidur sekejap dan makan maggi cup dari Malaysia. Ada 2 ke 3 cup tak habis dimakan. Buat berat beg jer bawa balik ke Malaysia. Terpaksa la makan.

Malam tu kami pegi shopping lagi kat pasar malam. Saya beli beberapa helai kemeja T dan fridge magnet untuk kawan-kawan opis.

Malam tu saya beli bahn mi dan tangkap gambar-gambar hotel beedekatan pasar malam. Lain kali kalau nak datang lagi senang nak book hotel.

Malam tu kami tidur lena, esok kena bangun awal sebab flight kami jam 9.55 am. Pukul 7 kami dah bersedia di lobi hotel.

TG kami datang naik basikal, kemudian sebuah vamn datang untuk hantar kami ke airport dgn bayaran RM12 seorang. Kami pun sampai airport. Chek in dan tunggu flight, flight pulak delay. Nasib saya dah mkn kenyang2 sblm pi airport. Kawan-kawan ada yang lapar terpaksa beli gajus kat airport yg berharga RM40 dlm 200g.

Akhirnya kami naik flight. Saya dah order prebook meal, nasi ayam. Kurang sedap berbanding nasi ayam tapi sangat mengenyangkan sebab nasinya cam pulut.

Kami pun sampai Malaysia dengan selamat. Naik bas Yoyo dan pulang ke rumah dengan gumbira.

Sekian kisah saya melancong sambil membeli belah do Vietnam. Pasni saya kena habiskan cerita saya ke Korea tahun lepas pulak.... hihihi!

1. sgt simple cara akak supink di sana.... org lain gile beli kain2 akak tak layan pun heheheh

banyak mana borong biji bnih kt sana tuh

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah bunga telang cabang tiga tenggek burung timun betik Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Korea Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Durian Belanda Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik kesum mengkudu siam mulberi pisang Daun Pandan Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kebun opis ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam nenas pekasam daun pucuk paku pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Anggur Merah Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Plastik Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun keledek daun limau purut epsom salt gadjet gastrik gulai masam hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot keratan batang ketam kobis ungu kucai kuini kumquat kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk putat rendang tamar terung terung berembang ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan air fyer alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium bayam brazil belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kucai bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados chawanmushi cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir geprek ginseng jawa gout halaman hantu harga hatyai hijau hobi hotel ikan ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kangkung tapis kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas khasiat kimchi kiwi kobis kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasik lemak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever saiko salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung tangkal teh pudina telur separuh masak tembikai kuning terima kasih tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...