Nak beli benih online?

Friday, March 7, 2014

Ini buah raspberry ker?

 Dah masak pun buah raspberry saya ini. Dah boleh buat topping pavlova la ni.
Acah jer tu, bukannya pokok raspberry saya, ini pokok raspberry Mardi Cameron Highland.


 Memang menggiurkan buah ini, lebat pula tu. Tapi tak ada pun pelawat yang berminat nak tengok ker, nak pegang ker macam saya. Tapi itu bukan tangan sayalah yer.


 Bunganya pun cantik, Saya pernah tanam pokok ini dulu tapi tak sempat berbuah, mati sebab saya tak peduli dekat dia.


Tengoklah buahnya siap kering dekat pokok. Kesian. Kenapalah agaknya yer.
Kemudiannya saya tahu kenapa buah ini tak diperdulikan. Rupa-rupanya rasanya sangat masam dan tak sedap lansung. Patutlah kering kat pokok jer, burung dan binatang lain pun tak ingin nak ambil makan.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

13 comments:

  1. Replies
    1. mmg kesian Julie, diorang tak perdulikan dia

      Delete
  2. ni lain skit rupenyer ngn raspery yg kite biasa tgk kt pasaraya kan kak... sbb bentuk biji2 tuh mcm lain skit,agaknyer rasbery versi asia kot... akak dok mana yek, selalu no sampai ke CH

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a kan, raspberry yg jual tu cam menggiurkan jer. Agak2 kat mana yer, dolu-dolu akak naik CH 2-3 kli semnggu

      Delete
  3. salam smRose..

    Mana nak dapat pokok ni ye?dekat MARDI ade jual ke?berminat nak tanam pokok ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      mmmg ada jual kat Mardi, senang gak nak hidup tapi macam biasa tak bole terlebih air

      Delete
  4. pernah sekali rasa, sangat tak kena dengan tekak.. eemm.. mungkin sebab masa tu saya tengah preggy.. ;)

    ReplyDelete
  5. pokok ni adalah mysore raspberry. saya tak pernah rasa raspberry ni. Yg beli kat pasaraya tu raspberry jenis lain, tapi kita beli kat sini tak adalah sedap pun rasanya berbanding yg kita petik dan terus masuk mulut sbb raspberry tak tahan lama jadi buah yg dipetik ketika mula masak . Raspberry yg masak ranum teramatlah manis rasanya, begitu juga blackberry

    ReplyDelete
  6. Yup, mysore raspberry (Rubus niveus - niveus sebab batangnya putih-putih mcm salji ). Sourish sweet bergantung kepada keadaan.

    ReplyDelete
  7. Kak ros, sbnrnya kalu sy p ch mmg sy cari pokok ni. Kalau p lwtan kat mardi tu kat tepi pagar kat dlm2 tu ada pokok ni. Buah banyak. Aritu ambik jg rasa..mmg xdipedulikan pon

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ..saya pun nak beli pokok ni kalau ada di mana ye?

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...