Nak beli benih online?

Monday, May 5, 2014

Keman Air Setangki Kangkung Puteri

 Lama sunguh saya tak makan sayur ini. Kali terakhir rasanya masa sekolah rendah dulu.  Saya suka rasanya yang ada iras-iras petai, seingat sayalah masa itu. Tak pernah pun jumpa pokok ini secara hidup kecuali jumpa yang sebegini di pasar. Keman air yang ada dua ikat tu ya, bukan yang di tengah-tengah tu. Yang tu pucuk putat.



 Saya buat masak lemak dengan udang galah. Sedap sungguh. Menjilat mangkuk. Sayur ini tak pahit dan tak adalah bau petai sangat berbanding yang saya ingat dulu-dulu. Susah nak jumpa sayur ini. Masa beli saya tak tahu pun namanya tapi saya tanya tukang jual barulah saya tahu nama lainnya, khasiat dan kegunaannya selain daripada dibuat sayuran.


Selepas habis makan macam biasa keratan batangnya saya semai. Tak sangka la pula boleh hidup. Lepas ini tak payah pegi pasar dah la nampaknya. Kutip kat belakang rumah jer.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?



Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?

8 comments:

  1. waaaaaaa dana tak ingat lah nama nyer apa orang kampung panggil tp dana tau mmg bau cam petai skit2 kan, kt kampung dana penah jumpa nih tumbuh kt tali air... mak penah mkn dulu utk berubat...
    tp dana tak tau lah rasa dia cmane... pasni mkn membiak lah akak tnm sndiri tuh

    ReplyDelete
  2. Nampak macam daun semalu..yang sentuh layu tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun nak tanya soalan yang sama...sebab kalau buang Semalu pun akan ada bau petai pada akarnya

      Delete
  3. Kat kampung Aina banyak tapi rasanya tak pernah pula mak masak kecuali sesetangah orang rebus buat ulam.

    ReplyDelete
  4. Masak lomak cili api ..sodap ..

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum...saya pun dah lama x makan sayur nie...sedap..ada sikit2 rasa petai..tapi x kuatkan...susah nak jumpa sayur nie lagi..saya panggil sayur setangki juga....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, sy pulak tak ingat panggil apa tau makan jer...hehehe

      Delete
  6. Salam kak. Pokok keman ni kat rumah nenek saya membiak dalam parit.. Terapung atas air..

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan Vietnam alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang jualan17 kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...