Nak beli benih online?

Friday, February 7, 2014

Nak Tanya sikit bole?


Saya ada beli 3 pasu pokok ini di nurseri kegemaran, agak lama juga lah. Nepal nurseri tu kata ini pokok daun wangi. saya cium daunnya memang wangi, ada iras-iras bau pandan.

Saya tertanya-tanya, adakah ini daun nilam? Sebab saya dah lama cari daun nilam ni. Dulu ada sekali saya pesan dengan peniaga online. Buat rugi duit je. Hantar keratan tak balut apa-apa guna sampul prepaid RM6. Batang pokok nilam itu penyek dan kering, daun sehelai pun tak ada untuk buat pengecaman dan rujukan. Lansung tak mahu hidup.

Wahai rakan-rakan bestari semua, mohon bantulah saya mengenali pokok ini. Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih. Tolong yer!



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?
Sila ke SENARAI BIJI BENIH


Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?
  

16 comments:

  1. salam kenal...baru singgah dan follow di sini...

    maaf mmg la saya x kenal daun nilam ni...tak dapat nak membantu.. apa kegunaan daun nilam tu yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat dtg. Daun nilam tu wangi dan boleh buat pewangi dan minyak wangi.

      Delete
  2. Soklan yg susah ni... cume mampu bace n tingalkan komen je.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudi tinggal kan komen pun dah kira cukup bagus...Hehe

      Delete
  3. salam Rose.
    tak pernah tengok daun nilam, tapi kalau tengok gambar yg.dikongsikan dalam imegies google macam dia.Semoga ada rakan2 yg.akan membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak. Entahla. Ada yg kt bukan daun nilam.

      Delete
  4. Replies
    1. Hehehe...kita panggil daun wangi dah la kan Julie

      Delete
  5. sama macam pokok nilam yg saya ada cuma yang ni daunnya lebih berkilat. cuba letak sehelai dalam wallet, biarkan kering...jika bau semerbak macam pandan tahan lebih seminggu rasanya betul dah tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok. TQVM azim, nak cuba dan-dan ni jugak...sukanya saya!

      Delete
  6. beli di nurseri mana? dah lama saya cari pokok ni..harap dapat membantu..tq

    ReplyDelete
  7. saya pun dok cari pokok "nilam pandan" tu,ada sapa nak juai?

    ReplyDelete
  8. ini bukan nilam patchouli yg sy tau. Sy ada tanam pokok nilam. mmg wangi baunya. Daunnya mcm pokok ati-ati, cuma warnanya hijau. Bentuknya bergerigi, berbulu dan harum bila ditiup angin kkdg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nilam yg ada kat malaysia ni ada 2 jenis utama... nilam acheh atau patchouli dan nilam pandan. Ni nilam pandan... dua2 ada dalam koleksi saya. jemput ke www,melur.com untuk info pelbagai jenis tumbuhan

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...