Nak beli benih online?

Tuesday, February 11, 2014

Pokok inti Bunga

 Pernah jumpa tak pokok ini? Namanya macam biasa, saya tak tahu sebab dulu saya tak belajar bidang botani ke atau apa-apa yang berkaitan dengannya. Saya belajar bidang kejuruteraan tapi bukan Kejuruteraan Pertanian.


 Mak saya suka buat gubahan. Waktu kecik dulu mak saya selalu suruh saya cari bunga ini.Mak saya nak guna sebagai inti (bahagian tengah) bunga gubahan yang dibuatnya.


Tak sangka bila dah dewasa ni jumpa balik pokok ini berdekatan rumah mak abah saya. Menyentuh memori silam, terkenang zaman kecik-kecik dulu, pusing-pusing kampung naik basikal lepas tu kena kejar anjing...hahaha.



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?
Sila ke SENARAI BIJI BENIH


Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?
  

14 comments:

  1. oooo... pernah tengok kat kampung saya.. baru tahu nama pokok hutan ni pokok inti bunga.. memang cam inti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heppppp! ni mesti tk baca ni...kita kata kita tak tau nama dia, saja2 bg nama camtu....hehehe (gurau jer)

      Delete
  2. Pernah gak wat main jual-jual kecik2 dulu..:D

    ReplyDelete
  3. Kita ingat belek2 gambar lama saja yang boleh menjemput memori dan nostalgia..... pokok dan bunga pun MAMPU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer memang MAMPU, tapi kalau kita mampu 'delete' memori yang membawa kesedihan pun elok juga rasanya...hehehe

      Delete
  4. Bila nak raya, kecik2 dulu, ada jiran akak suruh cari bunga-bunga ni yang sudah kering warna hitam. Bubuh cat merah kemudian jemur. Bila kering masuk dalam pasu buat perhiasan dalam rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah! menarik tu, mak sy tak pernah plak buat camtu, tentu cantik. boleh cuba ni...

      Delete
  5. ini pokok Knobweed (Hyptis capitata), x tau dlm bahasa Malaysia apa gelaran tumbuhan ni hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kt M'sia namanya Inti bunga...hahaha...akak yg bg

      Delete
  6. ingatkan bunga tu dah kering,rupa2nya mmg kalernya mcm tu ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg dah kering, kalau idak waranya hijau

      Delete
  7. haha memang nostalgia betui.....dlm dia ada bji bji itamkan,bung ani mcm ada bau skit

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm...rasanya mmg ada bau, bole tuko nama jd pkk nostalgia ni

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk jualan17 kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...