Nak beli benih online?

  • - Daun Bidara Kering 10g RM1 Boleh pesan sekali dengan biji benih atau produk lain Kos Poslaju RM8 utk Semenanjung WhatsApp 0174559536 Khasiat daun bidara, ...
    1 week ago

Thursday, January 31, 2013

Mari memilih Anak pokok Anggur

Sekarang ini kalau melawat nurseri memang terasa kemeriahannya, di sana-sini penuh dengan pokok limau dan bunga-bunga hiasan yang comel-comel belaka.Nurseri kegemaran saya pun tak kurang hebatnya, hari-hari penuh pelanggan sampai saya nak mencelah pun susah. Jadi di kesempatan itu, saya pun pergi melawat nurseri-nurseri berdekatan untuk merasai kemeriahan di nurseri lain pula.

Kali ini saya singgah di nurseri seberabg jalan daripada nurseri kegemaran saya. Pokok-pokok dekat sini ada kelas sikit, jadi harganya pun banyak yang mahal-mahal. Saya sebenarnya pernah ke sini sebelum ini untuk membeli pokok mangga yang saya tanam di hadapan rumah saya. Pekerja di nurseri ini juga bertaraf antarabangsa, saya rasa pekerjanya orang Nepal, kalau tidak pun orang Vietnam.


Di nurseri ini saya terjumpa anak-anak anggur yang agak montel berbanding dengan nurseri kegemaran. Harganya walaupun lebih RM2 dari nurseri kegemaran tapi pokoknya kelihatan lebih sihat. Saya tanya kepada taukeh nurseri, warna apa anggurnya nanti, dia terdiam, bila saya kata hijau ke? Dia pun kata hijau la. Nampaknya taukeh-taukeh nurseri ini sama ada tak belajar bidang hortikultur atau pun tak fasih cakap Melayu. 

Lupa pula, kalau nak pilih anak pokok anggur pilihlah yang nampak sihat, yang paling penting tentulah harganya. Kalau beli yang mahal sangat pun tak guna juga kalau tak mau berbuah. Kalau yang murah, kalau tak berbuah pun tak ada la sakit hati sangat. Selalunya harga anak pokok yang belum berbuah jauh lebih murah 5 kali ganda daripada pokok yang sudah berbuah. 


Jangan lupa tengok daunnya, cari yang sihat bermaya. Dulu jiran saya jeles dekat pokok anggur saya sebab daunnya besar-besar, lebih besar daripada tapak tangan saya. Lain kali kalau ada masa dan kesempatan saya akan cuba-cuba ambil gambar pokok anggur jiran saya yang kelihatannya hidup segan mati tak mahu. ( Ha!Ha!Ha! Gelak jahat sikit). Opps! Lupa lagi nak bagitau, petang tadi saya tolong siramkan pokok durian dan nangka bonsai jiran saya (Ikhlas ni).


Tapi, yang paling penting, ini bukan saya yang cakap, ada orang lain cakap. Pilihlah batang pokok anggur yang bersaiz besar. Yang saya pilih ini tak adalah besar sangat tapi lebih besar daripada batang pensil. Dan antara pokok-pokok anggur yang ada dijual di nurseri seberang jalan tersebut, yang inilah mempunyai saiz batang pokok yang paling besar.

Kalau ikut tips yang saya ceritakan dahulu pada pos-pos yang berkaitan dengan anggur, dengan izinNYA akan berbuahlah ia.

Tips daripada saya ini bukanlah tips daripada pakar, minta maaflah kalau ada tersalah di sana-sini, ia cuma cerita-cerita daripada pengalaman saya yang tak seberapa. Tak ada niat lansung nak belagak kecuali dengan jiran saya sahaja. 
He! He! He! 



************************************************************************
Nak beli benih tanaman secara online?

17 comments:

  1. Entry ini berjaya membuat saya tersengih2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mari kita tersengih bersama-sama...ekekeke

      Delete
  2. huhuhu....ayat last tu rasa nak menangis baca. jiran rose pun tanam anggur jugak ka?.....persaingan sihat. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jiran saya pakar tanaman dan segala pun pakar, tapi dia tanam anggur yang berjenis, katanya 'Blackcurrent' jenis yang tersangat manis, dia kata sy tanam anggur tak berjenis dan rasanya masam

      Delete
  3. klu jiran baca ni, mau menangis dia ;)
    mmg nmpk subur pokok anggur tu.

    ReplyDelete
  4. entah la kan, ada gk terfikir bila tgk wifi dia menceroboh rumah saya...hehehe

    ReplyDelete
  5. Heh heh....mcm spesis makcik "ustazah darjah 1" yg dah pencen kat sebelah rumah saya je...cakap tak mau kalah...dia saja nak menang... peh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. manusia ni macam-macam tak kiralah apa kerjanya

      Delete
  6. Bukan semua ustazah mcm tu....semua baik baik tak mcm dia....hu hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi namanya manusia macam macam pun ada

      Delete
  7. As Salam....
    Saya nak tanya lah mana akak dapat benih pokok anggur tu...kalau saya berminat sbb saya di bangi..tq kalau akak tak kisah nak share info tersebut...

    ReplyDelete
  8. waalaikumsalam,
    akak beli kat Mardi Cameron highland dan dekat nurseri berhampiran rumah tapi asal pokoknya mmg dr CH jugak

    ReplyDelete
  9. Jb ada sape2 jual x call 0127587209

    ReplyDelete
  10. Akk ni lucu la...Haha..apapun ank pokok anggur akk comel sgt..t ada msa nk p sna bli..

    ReplyDelete
  11. Akk ni lucu la...Haha..apapun ank pokok anggur akk comel sgt..t ada msa nk p sna bli..

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik jualan17 kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...