Nak beli benih online?

Tuesday, July 2, 2013

Mauritiana


Hujung minggu lepas saya berkesempatan balik ke rumah mak abah saya. Mak saya ajak saya berkunjung ke kedai emas sebab dia nak ganti barang kemasnya (cuba tambah sekali barang kemas saya, kan elok) sempena harga emas yang jatuh merudum.

Cari punya cari tak jumpa kedai emas, mungkin dah tutup sebab bangkrap, abah saya bagitau kedai emas itu dah beberapa kali kena rompak. Tak jumpa emas dan kedai emas tapi kami jumpa buah bidara atau nama manjanya epal bidara.

Rupa-rupanya dekat kawasan mak abah saya tinggal ada ladang buah bidara. Dah lama tak makan buah bidara, seingat saya kali terakhir makan masa saya sekolah rendah, itupun buah bidara Siam.


Ini adalah pokok bidara yang  mak saya tanam di rumah (sayalah yang belikan anak pokoknya).

Rupa-rupanya selain buah bidara yang boleh dimakan, daunnya juga banyak khasiat dan kegunaan. Malah daunnya juga disunatkan untuk digunakan ketika mandi wajib bagi wanita yang baru suci daripada haid.



Buah bidara yang saya beli ini rasanya manis dan tidak berlendir seperti yang saya makan semasa kanak-kanak dahulu. 

Isinya ranggup, kalau makan dengan kuah rojak atau asam masin, memang terbaiklah.

4 comments:

  1. pokok ni ada kat masjid area tmn kami...nmpk buah bertaburan jatuh, tk dak sapa kisah pun..ooo blh mkn buah nye ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. la...sayangnya, org jual mahal gak seplastik RM10 mungkin sekilo

      Delete
  2. Salam...nama sy Nur.. maaf klu menganggu.. entah mcm mana teringin sangat nak tanam pokok bidara nie..Sy tinggal di pulau pinang..nak tau pokok tu beli dari
    mana ya? sebab tny byk tempat x da jual...boleh ka tolong bg alamat atau petua jln kedai pokok yg cik/Puan beli...Terima kasih...

    ReplyDelete
  3. hai.. hubungi saya boleh tak? mana nak dapat daun ni

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...