Nak beli benih online?

Friday, July 5, 2013

Si Nona Manis


Buah Nona ini saya jumpa di rumah lama mak abah saya. Rupa-rupanya masih ada pokok nona di sana.


Dulu masa kecik-kecik inilah buah kegemaran saya. Selalunya buah nona diperam dalam balang beras supaya cepat masak. Rasanya manis dengan bau yang tersendiri. Tapi yang paling saya ingat pasal buah nona ini ialah rasa isi yang melekat pada kulitnya yang bila dimakan rasa berpasir.

13 comments:

  1. Salam kak, sy sokmo menjenguk blog akak nih. Sy pnh mkn dulu klu x silap rasanya ala2 durian belanda skit ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal marinahunny, terima kasih sbb sudi jenguk blok akak ni, rasa tu ada la sesikit tapi baunya lain sgt kan...

      Delete
  2. As salam rose,
    Saya tgk posting pasal nona kat mana2 web atau blog, selalunya ada kekeliruan mengenai nama sebenar buah ni. Buah dan pokok dalam gambar ni adalah nona serikaya atau buah sekaya. Adik beradik dgn nona dan durian belanda sbb satu spesis dan dlm famili yg sama. Cuma nama dpn yg berbeza utk membeza setiap spesis dlm famili anonaceae ni.

    Info dan perbezaan antara kedua spesis ini blh baca kat blog saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm,
      terima kasih en adry, sy akan baca entry pasal nona ni di blog Dedaun Alam, sy panggil nona jer buah tu sbb org mak sy kata namanya nona...hehehe

      Delete
    2. Ramai yg panggil buah ni nona sbb ia memang spesis nona tp nona yg betul2 nona bentuk dan rasanya lain. Ciri2 pokok pun berbeza sebenarnya.

      Delete
  3. mesti manis buah nona ni.Kat kita orang panggil buah srikaya, tapi tak nampak kaya pun hehehe kaya biji adalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul la kak, kaya biji, nak kata cam serikaya yg sapu kat roti tu ker, kuih serikaya ker pun jauh panggang dari api...hehehe

      Delete
  4. As Salam. Sekarang ni susah nak jumpa buah nona.. agaknya orang kurang suka tnm pokok ni kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'slm,
      agaknya sbb byk lagi buah2 moden yg lg sedap dan senang ditanam kot...hehehe

      Delete
  5. Salam Rose,

    Foto buah nona ni benar2 menggamit nostalgia, lama betul x makan buah ni. Arwah mak Mak Aji cukup suka buah ni, Mak Aji pun! Kami juga pernah tanam kat laman rumah dulu dan selalu berbuah. Buah ni juga memang susah nak ditemui di pasar, dah agak nadir agaknya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji,
      kalau kat RnR belah utara ada lagi jual buah ini, terutamanya yang warna ungu

      Delete
  6. knah pernah makan buah nona masa kecik2 dulu..tapi dah lupa macam mana rasanya =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. knah kena tanam pokok nona la nampaknya ni....hehehe

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...