Nak beli benih online?

Monday, January 27, 2014

Kobis Ungu-Ungu Lavender

 Kena nyanyikan tajuk entri ini macam lagu putih-putih melati tau! "Kobis Ungu-Ungu Lavender". Haaa! Menawan tak kobis saya ini. Bukan sebarang kobis, bukan kobis biasa tapi kobis ungu. Rasanya sekilo ada beratnya kobis ini.


 Saya letakkan kat depan rumah jer. 


 Tanam dalam pasu plastik, pakai tanah biasa sahaja. Baja? Tentulah baja cecair organik (iklan lagi). Pokok terpaksa ditongkat dengan kayu sebab terlalu berat.


Tentu rakan-rakan semua termasuk jiran saya cemburu melihatkan kobis saya ini. Saya tak guna rahsia apa-apa pun. 

Nak masak apa ya dengan kobis ini nanti, rasanya nak buat coleslaw macam resepi Kenny Roger.

Jeles ker tak ni? Baik mengaku. Nak juga  pokok kobis macam ini. Minta maaflah saya tak jual. Penat saya berusaha siang dan malam tanam pokok ini sehingga membuahkan hasil sebegini. 

Hahaha! Acah jer tu, saya tak tanam pun pokok kobis ini, tapi saya beli dekat nurseri. Kan saya dah kata yang tak boleh beli kat nurseri cuma mak ngan abah aja.

Cuba teka berapa harga pokok kobis ini semasa saya beli di nurseri. Kalau betul saya bagi hadiah biji benih secara percuma. 

Teka jangan tak teka!



************************************************************************

Nak dapatkan biji benih tanaman?
Sila ke SENARAI BIJI BENIH


Nak dapatkan anak pokok?

Sila ke SENARAI POKOK

Nak dapatkan biji benih tanaman yang lain?
  

24 comments:

  1. assalamualaikum Sm..dah tentu la jeles sangat2...setakat nie belum lagi berjaya menanam kobis...tapi skr nie ada satu pokok kobis dirumah..masih kecik lagi..kena bersabat nak tunggu dia besar..nak tau juga baja organik yang sm guna..boleh kongsi2 ke...kalau jual pun x pe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      hehehe...sy pernah cuba tanam kobis, baru kluar 2 daun dah meninggal. Baja organik tu mmg sy ada jual RM2 sepekt.

      Delete
  2. nak sambung lagi..belum jawab lagi soalan tu...harga dlm rm 5.00...betul ke Sm..

    ReplyDelete
  3. memang cemburu tau, Kak kalau tanam kobis asyik2 jadi kailan ja. Tak pernah sekali pun dia membulat. Kut cuaca tak sesuai ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok la tu jd kailan, sy punya jadi aruah jer...hahaha

      Delete
  4. Salam SM..jeles..memang jeles..tekaan saya RM 18.00..heee..memang best kalau dapat tanam sampai besar macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,
      opppss ini anta tekaan yg hampir betul

      Delete
  5. Assalam...
    Of-coz jeles... padat betul kubis tu sampai hampir 1kg tu kan.. mahal tu kalau nak beli kat pasaraya.. ungu lagi.. kan.. memang sedap wat salad or coselow.. kan.. :) nyam nyam.. nanti wat hantor sket yer.. :) ngeh ngeh ngeh...

    Teka benih tu beli RM2.00/pek.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'slm,
      benih kobis pun Rm3 sepeket...ekekek, teeeeeeeeet...salah jawapan anda

      Delete
  6. Jelessssssssss...chumil jer kobis tu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn jeles, jombeli kat nursery....hehehe

      Delete
  7. hampir tertipu tadi... msti murah rm5 kot... ke rm2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahal sikit drp beli kat pasaraya kot tanpa pasu dan tanah

      Delete
  8. Rm8... kalau Aina dapat kubis ni pun mesti buat salad sahaja. Potong kecil masuk salad dressing. Nyummeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kubis jenis ni ada rasa lain skit kan, cam pedas2 gitu

      Delete
  9. RM 15.00 .... ambil bahagian juga

    ReplyDelete
  10. wow jelesnye..nak tanam kubislah..bisa menaikkan semangat gambar ni Rose.
    Harga rm 23.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baik jeles tau, sy yakin akak kalau tanam kobis menti menjadik punya, harga mahal sangat tu kak

      Delete
  11. Replies
    1. opps, salah la awin, terlebih 5 hengget

      Delete
  12. Tempoh meneka sudah tamat, dan kita dah ada pemenangnya iaitu....jejejeng!!!!!!

    KMar dari http://mountainebony.blogspot.com/, harganya adalah RM15, pandai betul Kmar teka mesti selalu pergi nursery cam saya kan...hehehe!!!

    ReplyDelete
  13. Assalam Rose.. baru sempat nal respond... alhamdulillah tekaan tepat pula... terima kasih sekali lagi atas hadiah2 yg lumayan ..

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...