Nak beli benih online?

Thursday, June 27, 2013

Sawo Tak Matang


Buah sawo atau ciku ini belum matang lagi. Setiap kali saya balik ke rumah mak abah saya tak pernah dia matang. Kechiwa saya.


Buahnya memang lebat. Kadang-kadang kena makan musang, kadang-kadang pulak kena makan musang berjanggut.


Harap-harap hujung minggu ini saya dapat makan sawo matang. Saya pun memang berkulit warna sawo matang patutlah saya suka makan buah ciku.

17 comments:

  1. he he .. akak pun suka ciku gak..ala kita ni semuanya sawo matang gak... tapi manis! he ehe semanis buah ciku yg dah matang!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang paling manis senyuman akak tu la...hehehe

      Delete
  2. Ini ciku madukan? Akak suka ciku kampung yg bulat2 dan besar2 tu. Kalau balik kampung ada lagi org dok berjualan ciku yg besar2 tu tap kat tepi2 jalanlah. Area2 kampung jugak. Kalau yang komersial tu semua jenis cikku kat atas tulah org tanam.

    Salam ukhwah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya btul ciku madu, saya dah link blog 'rider sejati' kat blog ni..hehehe

      Delete
  3. Bila dah masak simpan dalam peti sejuk, sedapnya.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. btui tu, kalau dah siap orang lain kupaskan lagi sedap ....hehehe

      Delete
  4. mcm mana nak tahu ciku tu dah matang ke belum? saya ada tanam sepokok dalam pasu je. alhamdulillah berbuah.Tapi baru sekali merasa makan. yg lain gugur sbb saya tak tahu rupanya dah masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah saya pun tak pasti, tp kenkadang sy picit jer, kalau lembut sikit kira masak la

      Delete
  5. selalunya x perlu masak kat pokok, biasanya saya ambil dan peram dalam tong beras, bila dah berbu wangi dan lembik dipicit tanda dah boleh dimakan....

    kalau di cheras, sedap minum air ciku....cubalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. minum air ciku? wow! kat Cheras belah mana tu?

      Delete
    2. setuju ngan bonda...besenya petik buah yg cukup tua..pastu bersihkan kulit luar ngan sabut nyor..then peram sampai die masak..

      Delete
  6. mak saya pun peram dalam bekas beras juga. kalau tidak alamat tak merasa lah, asyik hilang je kat pokok. hehe

    ReplyDelete
  7. Saya kalau tunggu masak betul si tupai seronoklah...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah lama tak Nampak tupai kat kawasan rumah, tapi tahi musang mmg ada jumpa, maknanya ada musang la kan...hehehe

      Delete
  8. Salam Rose,

    Mak Aji pun suka ciku tapi x boleh layan makan sangat, sakit badan, kata org tua2 dek kerana angin. Apapun org muda2 boleh aja makan apa xde kesan apa2!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji,
      ooo...ciku ni pun ada angin yer, baru jer tau, ingatkan labu, terung, nangka dan lenlain jer

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...