Nak beli benih online?

Wednesday, October 24, 2012

Mari Membuat Sirap Roselle


Ini adalah buah roselle yang saya kutip daripada dua batang pokok roselle yang saya ada, sikit sahaja. tapi cukuplah kalau nak buat sirap roselle. Buah roselle ini kena kutip cepat-cepat, takut batang pokoknya patah tak mampu menahan berat buah roselle yang banyak pada batangnya yang kurus.


Mula-mula tanggalkan kelopak roselle daripada buahnya. Kemudian masukkan air. Kawan saya kata, dia suka makan kelopak roselle segar, akatanya sedap. Saya pun cuba, memang sedap dan tidaklah terlalu masam rasanya.


Inilah rupanya buah roselle yang telah di tanggalkan kelopaknya. Saya tak tau nak buat apa dengan buah roselle, mungkin boleh buat minyak biodiesel macam buah jarak. Kalau buah ini dah tua, bolehlah ambil biji benihnya untuk di tanam.


Saya guna gula warna coklat ini sebab ini sahaja stok gula yang ada dekat rumah saya. Rasanya kalau guna gula jenis ini lebih sihatkan. Kalau salah minta maaf lah yer. Gula ini tak semanis gula putih, jadi kena guna banyak sikit. saya guna kira-kira 3/4 mangkuk.


Ini pula rupa sirap roselle selepas masak. Nampak tak? Masih berasap. Patutnya kena masak lama lagi biar jadi pekat. Selepas masak, saya sejukkan dan masukkan dalam botol dan simpan dalam peti ais.


Gambar ini bertujuan untuk melihat perbezaan antara sirap roselle yang saya buat dengan pekatan ribena yang saya beli. Nampak tak jauh beza warnanya. Cuma sirap roselle saya belum cukup pekat lagi. Rasanya pun lebih kurang. 

Saya buat post ini sebab ada kawan-kawan dekat opis tanya macamana nak buat sirap roselle. Harap-harap ini boleh jadi rujukan untuk kawan-kawan dan sesiapa yang berminat.

5 comments:

  1. oooo..mcm ni upe yer.pernah skali nmpk buah ni...dyorg ckp bt syrup...tp la ni bru tau gini cara bt yer... :) nice sharing!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. masak dengan kayu manis mesti naik aromanya

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...