Nak beli benih online?

Saturday, March 16, 2013

Bunga Ubat



Agak-agak bunga ini boleh dimakan tak?


Daunnya memanglah boleh dimakan, malah dijadikan ubat mencegah kanser.


Walaupun rasanya tak sesedap mana, tapi khasiatnya memang diakui. Bunga pokok jarum tujuh bilah ini nampak sama menyelerakan macam daunnya. Macam berjus sahaja daunnya. Sehingga hari ini saya belum cuba lagi buat keropok daunnya. Mungkin hari ini saya akan cuba.


Kalau bunga ini dijadikan salah satu ramuan salad mesti nampak ceria dan menyelerakan.

12 comments:

  1. salam rose,
    saya pernah tanam pokok ni, saya pernah terkena duri bunga ni,semasa bersihkan pokoknya, kenakat jari telunjuk, masuk hospital saya..sampai ke siku bisanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pernah dengar pasal bahaya durinya tu, sebab dia halus dia boleh bergerak ikut aliran darah, kata org la, slalu gak saya kena durinya, tapi sy biarkan aje dia klua sendiri sbb malas nak gi hospital...hehehe

      Delete
  2. salam rose, ooo gitu ke...nk pi cari lah pokok ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy dah pernah cerita pasal pokok ni sblm ni, cuba cari kt tag, pokok ni mmg senang nak hidup dan kadang-kadang sampai tak terkawal pembesarannya

      Delete
  3. Replies
    1. kadang-kadang nampak sedap..hehehe

      Delete
  4. pilih daun yang paling muda untuk elak dari lendir bila makan. daun dia juga boleh buat rauan ulam nasi kerabu. duri dia amat la bisa kalau terkena dan yang pasti bunga dia cantik melor sangat sukaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo, macam tu rupanya, sy makan jer tak kira tua muda, tapi sy nak tau sangat sama ada bunganya tu boleh dimakan ke tidak?

      Delete
  5. Bahayanya kalau mak buyong ni tertarik kepada bunganya rasa nak makan ya ;).

    ReplyDelete
  6. Salam Rose,

    Mak Aji ada pokok ni yg bunganya warna oren, memang cantik, cuma sayang kembangnya sekejap aja. Pokok ni ada juga yang bunganya purple tapi bunganya kembangnya lebih kecil dan sekelompok dua tiga kuntum. Pun ada di rumah, baru sekalu keluar bunganya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji, kalau camtu bolehlah mintak ngan mak aji skit benih yang warna ungu tu...hehehe, susah nk jumpa tu

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan Vietnam alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang jualan17 kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...