Nak beli benih online?

Tuesday, March 5, 2013

Ulaman Hotel

Membesar dikalangan keluarga yang jarang-jarang makan ulam membuatkan saya kurang kenal dengan ulam-ulaman yang ada di tempat sendiri. Bila remaja, tak sempat juga nak berkenalan dengan ulam-ulaman sebab bersekolah asrama dari tingkatan satu. 

Zaman dahulu mana ada sekolah sediakan ulam-ulam masa makan tengahari ke malam ke, sekarang ini ada ke? Entahlah saya sendiri pun dah lama tak sekolah, jadi tak taulah keadaan pemakanan budak-budak asrama zaman sekarang.


Ini pucuk putat,  antara ulam kegemaran saya. Tapi saya lebih gemarkan buah putat yang rasanya lemak-lemak kelat.

Saya kenal adik beradik putat ini masa saya berkursus dan makan tengahari di hotel di kawasan Utara. Sejak itu saya jatuh cinta dengan mereka.

Di kawasan tempat tinggal saya, jarang-jarang dapat jumpa ulam ini. Sebenarnya ini kali pertama saya jumpa pucuk putat di pasar malam berhampiran rumah saya. Saya pun jarang-jarang pergi pasar malam dan pasar, manalah nak jumpa ulam-ulaman macam ini.

Dulu-dulu saya ketawa kalau dengar orang sebut perkataan putat, macam kelakar bunyinya. Setelah kenal, barulah saya tau, walaupun namanya bunyi macam kelakar tapi rasanya memang ada kelas dan mengenai khasiatnya silalah     tanya-tanya kakak gugel.

8 comments:

  1. salam rose, kat utara ni memang pucuk putat ni famos sangat...diguna buat nasi ulam, buat kerabu, ulam dlm laksa dn mcm2 la...mmg best rasa dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat setuju, rasanya memang sedap

      Delete
  2. sy pun tak tahulah prnah makan ker tak siputat tu..nama pun klakar jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula2 dengar mmg kelakar macam ketuat pun ade...hehehe

      Delete
  3. kami sekeluarga suka pucuk putat..di kelantan mudah dapat kt pasar2..tapi di belah terengganu ni agak jarang dijual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. org kelantan mmg suka ulam-ulamkan, cicah budu...hehehe

      Delete
  4. Saya ulam tak berapa makan, cuma my other half je yang suka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pulak tk boleh nampak daun2 yg hijau muda, semuanya sy rasa macam nk buat ulam...hehehe

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan Vietnam alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang jualan17 kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...