Nak beli benih online?

Tuesday, October 1, 2013

Pokok Buluh Lemang


Siapa suka dan selalu makan lemang tapi tak pernah tengok pokoknya? Ini saya nak tunjuk bagi kenal. Lain kali tak adalah tersilap ambil buluh betong untuk buat lemang, bakar 2 hari  pun lemang tak masak.

Tapi kalau lemang pun tak kenal, tak dapek la den nak nolong.


Ini gambar pokoknya secara keseluruhan. Abah saya yang tanam pokok ini dalam kebunnya, dekat dengan kawasan saya kutip pucuk paku. Sebenarnya pokok buluh betong pun abah saya ada tanam, rebungnya manis, tak payah jeruk boleh terus dimasak. 
Kadang-kadang saya makan mentah, sedap juga. Tapi abah saya kata buluh betong susah sikit nak membesar, tapi kalau dah mula membesar tak terkawal pula.


Saya tanya abah saya boleh tak makan rebung buluh lemang, abah saya kata boleh tapi nipis jadi orang tak makan. Nampak tak rebung antara celahan batang buluh lemang? 
Kalau tak nampak, maknanya.......

14 comments:

  1. Kalau kat kampung saya pulak terkenal dengan rebung buluh madunya.

    Lemang saya kenal tapi buluh lemang tak le pulak kenal cam mana pokoknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo dpt tanam rebung madu lagi best dah lama gak sy carik benihnya

      Delete
  2. slim shaddy pokoknya...tak pernah tgk pokok betul2 mcm ni...selalu tgk yang dh jadi sarung lemang..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu le pasal sy tunjukkan blog ni, supaya ilmu kita sama-sama bertambah

      Delete
  3. ah..baru tau ..ingat leh buat lemang ngan mana2 buluh..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...buluh lemang dipilih buat lemang sebab tebalnya sederhana, sesuai utk dibakar

      Delete
  4. Salam Rose,

    Menarik juga pokok buluh ni. Memang rebung buluh lemang org tak makan tapi kalau rebung buluh bentong memang sedap masak lemak dengan cili hijau. wow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Saodah,
      Saya suka masak lemak putih rebung, erm sedap dan manis jer rasanya

      Delete
  5. Sedapnya rebung.....terus terbayang gulai daging dgn rebung...pajeri rebung.....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap mmg sedap tapi ramai org kata rebung ni makanan berangin...hehehe

      Delete
  6. Salam Rose,

    Mak Aji ni buta bab buluh ni. Yang Mak Aji tahu buluh yang buat senapang masa kecik2 dulu, buluh peleting yang saiz kecil tu. Selain tu buluh yang dah siap2 potong nak buat lemang tu. Kalau ada org jual buluh betung, mahu Mak Aji terbeli buat lemang, he he!

    Mak Aji kalau makan rebung pun bajet2lah sebab nanti sakit urat!

    ReplyDelete
  7. Salam Mak Aji,
    Sy kongsi supaya kita sama2 tau la Mak Aji...hehehe, rebung pula mmg kesukaan sy tapi bukan yg jeruk la

    ReplyDelete
  8. Assalam,

    macamana kaedah penanaman buluh lemang dan brape lama bileh dituai utk digunakan buat lemang?

    ReplyDelete
  9. Nak beli benih buluh betung boleh. Kontek sy. safianorma@gmail.com

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk jualan17 kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...