Nak beli benih online?

Monday, November 26, 2012

Khasiat Pokok Semalu

Entry ini di buat khas atas saranan pemilik blog-blog berikut:

SUKA-SUKA
PENCINTA ALAM 
dan KEBUN BAHAGIA

Semalam saya dah cerita pasal pokok semalu, jadi hari ini saya akan senaraikan khasiat pokok semalu yang saya jumpa setelah mencari-cari di alam maya ini.


Pertama:

Antara khasiatnya yang agak popular ialah sesuai untuk mengecut, menguat dan membersihkan faraj, khususnya selepas bersalin atau haid. 

Caranya adalah ambil beberapa batang pokok semalu, termasuk akarnya sekali dan bersihkan ia terlebih dahulu.Masukkan dalam sebuah periuk yang sudah dimasukkan air kosong bersama sedikit buah manjakani, garam kasar dan asam keping. Kemudian rebuskan.
Tunggulah sehingga asam keping itu kembang dan biarlah hingga airnya suam sedikit. Air semalu ini boleh dibuat air mandi.
Pokok semalu juga sesuai untuk merawat masalah 'makan air' pada kaki dan tangan.
Caranya amat mudah iaitu ambil beberapa batang pokok semalu bersama akarnya sekali. Campurkan sedikit kapur dan tumbuklah sehingga lumat.Setelah itu, sapulah bahagian yang terkena penyakit tersebut,


Sumber daripada Pangkin Nenek

Kedua:

Pokok Semalu mampu untuk menghapuskan lemak/kolestrol di dalam darah dengan bertindak sebagai agen anti kolestrol.

Sumber daripada uttervin4u

Ketiga:

Pokok semalu yang dicabut menggunakan playar (keseluruhan pokoknya termasuk akar) direbus di dalam periuk hingga menggelegak. Biarkan sejuk sedikit sehinggalah agak-agak boleh dimasukkan tangan atau kaki di dalam air rebusan itu (masukkan air itu ke dalam besen atau baldi terlebih dahulu).


Air rebusan ini cukup baik untuk mengekalkan kelembapan tangan dan kaki, menghilangkan gatal-gatal tangan dan kaki akibat 'makan air' atau istilah saintifiknya Athlete's foot dan juga cekam pada kuku tangan dan kaki. 

Sumber daripada Greenfingers

Keempat: 

Pokok semalu mempunyai keupayaan untuk melawaskan kencing dan memecahkan batu karang dalam pundi kencing.


Sumber daripada Forrest Dweller

Itulah serba sedikit yang saya jumpa mengenai khasiat pokok semalu, saya sendiri belum pernah cuba, apakata kita cuba, jom!


15 comments:

  1. Byk juga khasiatnya kan
    Kat padang depan rumah Akak Byk Pokok ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. dkt umah sy lansung tak de, kat umah mak abah sy ada ler

      Delete
  2. Thank you for sharing, you are so caring...hehehe...
    Oh bagus untuk pecahkan batu karang ya.
    Mmm...kalau dah lepas 3 bulan bersalin mujarab lagi ke untuk benefit no.1 ;P.
    Lepas ni bila turun kebun nak tengok ada semalu ke tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah ler yer, main kopipes ajer maklumat2 atas nun...hehehe

      Delete
  3. dongeng masa kecil... kalau kita usik, daun semalu tak kuncup, maknanya nanti kahwin anak raja

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ker? laa...apasal mak sy tak bgtau yer, kalo td bole berangan masa kekecik dlu...hehehe

      Delete
  4. Tq rose..nanti boleh buat rujukan bila diperlukam

    ReplyDelete
  5. Susah nak cari pokok semalu sekarang. Dulu2 masa kt kg saya suka sangat usik sebab sentuh sikit je dia da kuncup hehe

    ReplyDelete
  6. Memang menjadi la...terbaik pokok sembilu

    ReplyDelete
  7. Saya kencing tak lawas akibat suka tahan kencing sbb 'takut' pedih akibat terkena luka bersalin yg panjang. Malam semalam minum 1 gelas air rebusan pokok semalu. Pagi ni kencing dah tak ngilu dah.. alhamdulillah.. kita ikhtiar..yg menyembuhkan Allah Taala.

    ReplyDelete
  8. Saya senak perut dah seminggu
    . Segelas ja minum air rebusan semalu. Alhamdulillah... memang berkesan

    ReplyDelete
  9. Saya senak perut dah seminggu
    . Segelas ja minum air rebusan semalu. Alhamdulillah... memang berkesan

    ReplyDelete
  10. Cara proses kena betul...jemur dulu pokok semalu yg dcabut berserta akarnya.ketuk untuk mengasingkan daun serta bunga...rebus dan minum air...

    ReplyDelete
  11. Nk jemur brapa ari. Daunnya rebus sekali dgn akar atu akar sj

    ReplyDelete
  12. Adakah dia sesuai untuk batu karang pada buah pinggang

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...