Nak beli benih online?

Monday, February 4, 2013

Kekabu Air Hidroponik

Sudah lama bekas hidroponik saya terbiar sepi. Kesian jugak saya tengok. Tanaman pertama dan terakhir sebelum ini adalah kailan yang telah berjaya saya jadikan hidangan kailan ikan masin.Tak lama lepas itu ada orang dari Pejabat Kesihatan datang memeriksa kehadiran larva nyamuk dekat kawasan rumah. nasib baik tak kena denda. Setelah diperiksa tiada larva nyamuk dalam bekas hidroponik, pasu-pasu dan pegawai tersebut tak lupa sekali memeriksa bekas siram air saya sekali. 


Ini gambar lubang tanaman hidroponik saya. Yang kecil itu adalah anak pokok kekabu air.


Ini pula gambar mak kekabu air. Mula-mula saya letak mak kekabu air yang saya import dari rumah mak abah saya. Bila saya biarkan, pokoknya semakin membesar dan daunnya kelihatan lebih bersinar-sinar. Tak lama selepas itu kelihatan anak-anak kekabu air mula tumbuh di lubang-lubang hidroponik yang kosong.

Lepas ini bolehlah saya meniaga daun kekabu air pula. Sebelum ini saya ada nampak seorang nyonya tua jual daun kekabu air dekat pasar malam. Dekat rumah saya ni ada satu pusat cuci kereta, rasanya ramai pekerjanya orang Vietnam. agaknya kalau saya jual dekat diorang laku tak daun kekabu air saya ni?

10 comments:

  1. salam rose,
    wah ros dah pernah menanam cara hidroponik ye.Kenapa tak teruskan?..cerita sikit.Saya sedang buat persediaan nak cuba haidroponik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti sensenang sy cerita lebih lanjut mengenai hidroponik ni yer, sebelum tu akak baca entry2 sy yg lepas di sini http://semuamenjadi.blogspot.com/search/label/hiroponik

      Delete
  2. a'ah mahal tak peralatan untuk hidroponk ni...ermmm kalau kena denda mau melayang rm500 jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btui tu, opis sy penah kena mmg RM500 melayang...hehehe, banyak tu, bole beli banyak pasu, baja, tanah campuran lg....

      Delete
  3. sy minat jgk hidroponik nie..tp kat blakang tu pun msh byk tak dikerjakan..hhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hidroponik kan menggunakan sisitem 3T, tanam, tinggal, Tuai, syesuai sgtlah dgn keadaan ummuaidan wsekarang ni

      Delete
    2. hhihihhih..klakar cdgn awak nie...hehe

      Delete
  4. A'a la,cuba cerita sikit pasal hidroponik ni. Macam best la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa...cer baca kat sini dulu...hehehe http://semuamenjadi.blogspot.com/search/label/hiroponik

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung timun betik Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Korea Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Durian Belanda Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik kesum mengkudu siam mulberi pisang Daun Pandan Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun daun kaduk epal bidara gajus hidroponik kebun opis ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam pekasam daun pucuk paku pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Plastik Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kari daun keledek daun limau purut epsom salt gadjet gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kumquat kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nenas nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk putat rendang tamar terung terung berembang ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium bayam brazil belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kucai bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hantu harga hatyai hijau hobi hotel ikan ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kangkung tapis kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu miang kham microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever saiko salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...