Nak beli benih online?

Thursday, February 28, 2013

TImun Betik Si Timun Ladang


Ingat lagi entry saya tentang TIMUN LADANG. Ini gambar pokoknya di belakang rumah saya.


Ceritanya bermula begini, pada suatu hari saya membawa pulang sebiji timun betik atau nama manjanya Timun Ladang daripada kebun abah saya. Saya pun simpan buah itu di dalam petiais. Sehinggalah beberapa lama kemudian, sehingga buah itu hampir menjadi jem tanpa gula di dalam petiais saya sebab saya tak sempat nak makan dia. Saya rasa sungguh menyesal kerana membazir tapi timun ladang sudah tidak sepertinya lagi terpaksalah saya lupuskannya sahaja. Tetapi sebelum itu sempatlah saya mengasingkan bijinya untuk di keringkan lalu dijadikan benih.

Selepas ia kering, saya pun mengasingkan biji benih yang elok-elok untuk di bungkus dan disimpan untuk masa hadapan. Biji benih yang kelihan rosak dan tak sempurna saya sebelahkan tapi sayang nak buang jadi saya taburkan ia dalam pasu pokok terung saya yang sudah sampai tarikh luputnya. Sebelum itu saya ada cucukkan batang daun kesum di situ tapi pertumbuhannya kurang subur.

Tak lama kemudian, ada pula anak-anak timun betik yang tumbuh dikalangan anak-anak pokok kesum tersebut. Mula-mula saya pelik juga sebab saya terlupa saya pernah buang biji benih timun betik dekat pasu itu. Saya ingatkan pokok apa, tetapi setelah memanggil kembali storan ingatan saya barulah saya teringat perbuatan saya dahulu.

Sila lihat anak pokok dalam bulatan yang ada anak panah. Mula-mula cuma sepohon yang hidup.


Makin lama banyak-banyak pohon pula yang hdup, rupa-rupanya semua benih yang saya buang itu bernas. Sekarang ini ia telah hampir memenuhi pasu tersebut, bayang pokok kesum hampir tidak kelihatan. Memanglah pertumbuhan pokok timun betik ini agak pantas, tapi tak taulah sama ada ia akan menghasilkan buah atau tidak. Kita lihat sahajalah nanti.

Belakang pagar rumah saya itu kelihatan tak teruruskan. Sebelum ini saya perhatikan jiran belakang rumah saya selalu tak ada di rumah bila musim cuti sekolah. Tapi sejak musim cuti  sekolah akhir tahun, jiran belakang rumah saya ini lansung tak nampak batang hidung. Laman belakang rumahnya dah semakin semak, sebelum ini dia pun ada tanam macam-macam sayur.

Tapi elok juga bila dia tak ada. Kurang sikit pencemaran bunyi dan asap. 

Jiran saya di belakang ini suka sangat marah anak-anaknya sambil menjerit-jerit. Anak perempuannya suka sangat menyanyi lagu Korea. Anak lelakinya suka sangat main seruling dan maknya pula suka sangat hisap rokok sambil bertinggung kat pintu belakang rumahnya sambil pandang-pandang tanaman belakang rumah saya (hehehe... perasan sikit).




************************************************************************
Nak beli benih tanaman secara online?

10 comments:

  1. Boleh idup yer wpun bauh tuh bkn yg btul2 mtg kat pokok utk jd benih..hairan b ajaib spt jiran blkg umah awak..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah namanya rezeki kan, bertuah saya...hehehe

      Delete
  2. hehehe.......sabar je la yang last tu.

    Kalau tengok pada rose punya pokok timun tu elok sangat. tak da langsung tanda2 serangan kakabuh kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin belum lagi kena serang, doakan jgn kena yer

      Delete
  3. semoga timun ini menghasilkan buah yg.banyak..kongsikan gambarnya nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah akan konsikan gambarnya kalau menjadi, sy kurang yakin pokok ni berbuah...hehehe

      Delete
  4. timun ladang tak penah tahu mcm mnr rupa...ada buah nanti nak tengok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba nadia tekan tang perkataan TIMUN LADANG dlm entry dia atas, nanti kluarlah gambarnya

      Delete
  5. semua menjadi.....survivor betul timun betik ni. tak sabar nak semai ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap-harap bernas lah benih tu, kalau menajdi kongsikan ceritanya yer...hehehe

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk jualan17 kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...