Nak beli benih online?

Thursday, February 7, 2013

Mari Makan Strawberi!

Sudah beberapa hari gambar dekat blog ini warnanya hijau sahaja. Taulah blog pasal tanaman, takkan warna hijau saja kan. Sesekali kena bagi ceria sikit dengan menambahkan warna-warna dalam hidup ini, seperti kata tukang jahit saya: "wah! awak ni pakai warna macam-macam yer" (tak taulah sama ada dia kutuk ke atau puji, kutuk kot, tapi saya bersangka baik sahajalah). Al-maklumlah, beberapa hari ini saya sedang giat menghantar kain  untuk di buat baju.


Ini gambar strawberi yang saya beli bukan dari hasil tanaman saya. Kita beruntung duduk dekat Malaysia ini, hari-hari boleh makan strawberi, tak payah tunggu musim-musim, yang penting duit ada.


Pada kotak strawberi ini ditulis yang ianya datang dari Cameron Highlands. Tapi harganya jauh lebih murah daripada di beli di CH. Saya beli strawberi ini di sebuah  pasaraya. Saya tahu ada banyak strawberi dari Korea, Egypt, Australia dan lain-lain negara ada di jual di pasaraya, tapi saya suka barangan tempatan (sebenarnya sebab harganya murah).


Saya makan strawberi tadi dengan yougurt perisa mangga (sebab itu sahaja yougurt yang ada dalam petiais saya). Saya tak suka yougurt perisa strawberi tapi makan yougurt dengan strawberi saya suka.


Selebihnya di makan dengan gula sahaja. Nak makan begitu sahaja rasanya masam. Dulu masa saya melawat ladang strawberi, taukeh ladang tu bagi makan strawberi bersalut gula dalam dulang, sedapnya rasa sebab percuma.

Ada orang suka makan dengan coklat, tapi dekat rumah saya tak ada stok coklat. Saya makan sahajalah dengan apa yang ada. Lagipun saya tak berapa gemarkan coklat, tapi kadang-kadang makan juga.

Sebenarnya pada saya strawberi ni rasanya tak adalah sedap mana, kadang-kadang saya rasa macam makan buah gajus atau ketereh sahaja rasanya. Tapi sebab rupa buah ini comel dan baunya yang menariklah membuatkannya disukai ramai. Jadi kalau ada sesiapa teringin nak makan buah strawberi tapi susah nak dapat, silalah makan buah gajus sahaja. Lebih kurang sahaja rasanya. Kalau tak percaya cuba! 

11 comments:

  1. Yg manis sedaplah..Ade ker bandingan strawberi ngan gajus..hehehe..honestly gajus lagi sedap taauuu...mahal jgk tuh...

    ReplyDelete
  2. ekekeke...sy maksudkan buah gajus bukan kacangnya, tp bkn sekali-kali budu cap ketereh tau...hehehe

    ReplyDelete
  3. amboi sedapnya..kalau cicah susu pekat sedap gak nih hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita sama la wanie,saya pun suka makan dengan susu pekat...sedap.

      Rasa buah gajus?. Tak pernah makan gajus tak reti nak bayang macam mana. Tp strawberry ni bau dia mmg sedap dan kaler tu edible sangat. :)

      Delete
  4. susu pekat, yer sy ada terpikir smalam, tapi sy tak guna susu pekat kat umah (kengkonon jaga ksihatan la..hehehe)

    ReplyDelete
  5. dulu tak minat sangat strawberry sbb masam..tapi lepas adik sy beli strawberry coklat..baru ngam..dengan madu pun sy suka..manis kelat2 gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. macamana kalau buah gajus celup coklat...mesti sedap juga kan

      Delete
  6. strawberry ni..bentuk buahnya membuatkan dia highclass, kalau rasa sedap lagi buah ketereh tu hehehe..kelat tapi manis dan nampak ranum..dah lama tak tengok buah gajus..tempat akak dah pupus pokok ni

    ReplyDelete
  7. sy teringin nk tanam pokok gajus sbb sy suka ucuknua buat ulam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon. Suka makan strawberry...buah gajus...pucuk gajus.... \^_^/

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk jualan17 kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...