Tuesday, April 30, 2013

Betik Akar


Rupa macam betik kan. Saya baru tahu nama baru bagi timun betik, timun ladang, timun suri dan betik akar namanya yang lain diberitahu oleh seorang tuan kedai makan.


Mula-mula saya tak perasankan putik timun betik ini. Ia tumbuh di luar pagar rumah saya. Dah termasuk ke kawasan jiran belakang rumah yang tak balik-balik dari cuti sekolah hujung tahun lepas. Agaknya mereka sekeluarga pergi ke Australia untuk bekerja sebagai pemetik apel. 

Merepek lebih-lebih pula. Tapi memang betul, ada kenalan yang pergi ke Australia dua tiga bulan setahun semata-mata untuk jadi pemetik buah. Katanya lumayan juga pendapatannya. Teringin pula saya nak kerja macam tu, kalau petik anggur lagi seronokkan. Tapi mana-mana kerja pun tentu ada susah-payahnya.


Tapi tak apalah, saya jadi pemetik buah mulberi, timun betik, delima, anggur dan lain-lain buah dekat rumah saya cukuplah.

Daripada hujan emas di negeri orang, lebih baiklah hujan batu di negeri sendiri.

10 comments:

  1. Ni timun betik yg isinya kuning Dan gebu tu ke? Kalau yg tu...akak suka makan sejuk2 pastu letak susu pekat Manis....perrgghhh...lama x makan.
    Nanti pass sebiji Unk akak ye...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu, setakat ni buah yg ada pun sebijik....hehehe

      Delete
  2. betui tu..petik je apa ada kat rumah...tk yah susah pi jauh2...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe, sebenarnya teringin nk petik apel...ekekeke

      Delete
  3. nak nak... nak ikut juga jadi pemetik epal.. camne tu? hahahahahahahaha Verangan nak jadi orang obersea ni.. hahahahahahaah... dok umah jaga baby lagi bagos.. :) khennnn..

    ReplyDelete
  4. betik akar? mcm2 la awk tanam rose....tak pernah dengar sy..betik biasa pun tak menjadi lagi tanam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas menjadi tanam betik nanti tanam betik akar plak yer, gerenti menjadi, sekejap jer dah kluar buah

      Delete
  5. Salam smRose,

    Begitu banyak nama2 lainnya ya. Mak Aji biasa tengok timun betik yang berbelang-belang tu. Atau yang ini bila dah matang keluar belangnya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji,

      yg ni bila masak warnanya cam tembikai susu, yg belang tu sy pernah tgk dlm google jer, yg sebenar punya tyak pernah jumpa lg...hehehe

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Tuaian Kebun Abah Cameron Highland Jiran Jualan Nurseri Ros Jepun Delima LAIN Mak Anggur mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup ulam Kelapa bunga telang gajet kemunting timun betik Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja herba melur roselle timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Strawberi Tomato abah cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang serai Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Port Dickson Red Indian Guava Strawberry ati-ati bayam merah benih daun epal bidara gajus kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie telinga kera Azalea Bendi Betik Cili Merah Hyacinth Isnin Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pasu Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Stevia Taugeh Temerloh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot ciku daun kaduk daun kari daun limau purut hidroponik hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus karot kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang sireh tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Ayam Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Birthday Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Jagung Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat asam batu avocado baja cecair batu karang belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian galak kucing gastrik gelang pasir gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kambing kangkung kelu keman air kenduri keratan batang ketam khasiat kiwi kobis cina kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman masak mata itik melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad salam santai sedih serawa sirap roselle sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terung berembang tragedi tulasi ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...