Nak beli benih online?

Sunday, April 28, 2013

Tentu ada Khasiatnya



Saya sukakan pokok ini. Cantik, kalau letak dalam pasu lagi cantik.


Saya terjumpa pokok ini dekat kawasan belukar berhampiran kebun abah saya. Tentu ada khasiatnya pokok ini kan. Kalau sesiapa tahu nama dan khasiatnya silalah kongsi bersama yer.

Saya memang dari kecik sukakan pokok pelik-pelik dan cantik. Pernah suatu hari saya terjumpa pokok paku yang cantik daunnya berkilau seperti warna pelangi. Ada saya terjumpa beberapa gambar pokok paku tersebut dalam web, cuma namanya belum jumpa.

Pokok paku tersebut pernah membawa saya ke dalam satu misteri. Iaitu misteri taman bunian. Lain kalilah saya ceritakan kisah tersebut yang benar-benar terjadi pada saya waktu saya kecik dulu.



************************************************************************
Nak beli benih tanaman secara online?

16 comments:

  1. Sy mmg pernah tengok dan main pokok nie masa kecik dulu..daunnya ber bulu2 sikit kan...tp skrang mmg dah tak ingatlah orng panggil apa...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmmg slalu jumpa pokok ni kan, baguih buat main masak2 nih...hehehe

      Delete
  2. Err... saya rasa pokok ni tak da la khasiatnya. Kalau nama kampungnya senduduk bulu. Orang Latin pula gelar Clidemia hirta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooo macam tu ka? Terima kasih la sbb bgtau namanya, ini sy jumpa kat laman web UPM:

      Its fruits can eat raw and leaf can use as sand-paper
      Description Weedy shrub to 2m tall. Stem, leaves and calyx covered with soft, reddish, bristly hairs. Petiole 2cm long. Leaves 6-10cm x 4-6cm, broadest about the middle, base rounded, apex acute-acuminate, upper surface raised between veins, pale green beneath, both surfaces bristly hairy. Flowers in small short clusters from the leaf axils; calyx green and tube-shaped with narrow teeth; petals 4, white. Fruit small, ellipsoid, pulpy, blue blackberry.

      Delete
  3. ooo kalau senduduk rasa ya dulu2 ada org buat ubat utk henti kn pendarahan hidung

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua tumbuhan yg dijadikanNya tentulah ada guna dan khasiat, timekasih kerana berkongsi

      Delete
  4. mmg cantik pokok ni...tp tk penah tgk sebelum ni...tak sabar nak tunggu cerita misteri awk tu...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. akhirnya!!! ada jugak org perasan pasal cerita misteri sy tu, ingat malas nk cerita sbb org lain tk tanya pun...hehehehe

      Delete
  5. dah lama xtengok pokok senduduk ni..die ada bunga dan buah kan..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa sy tangkap gambar tu tak jumpa pula bunga dan buahnya, lepas ni nk carik la

      Delete
  6. akak pn ada jumpa pokok ni...tapi xtau namanya..ada buah kaler kehitaman gitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti sy nak carik buah tu dan nak rasa...hehehe

      Delete
  7. nak komen.. kalau sy pokok senduduk lain daun tak berbulu berbunga purple dan putih yang banyak khasiat perubatan.. kalau pokok ni.. dulu2 di kampong kami panggil pokok kelulut.. daun dia guna untuk basuh siput sungai yang berlumut.. daun dia yang berbulu tu gosok2 kat siput.. bagi bersih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada gak gunanya yer, buat basuh siput

      Delete
  8. pokok kenduduk bulu
    http://herbadantumbuhan.blogspot.my/2013/01/khasiat-keduduk-bulu.html?m=1

    ReplyDelete
  9. hi Ka Rose, salam kenal, saya tak tahu bahasa melayu, jadi saya cakap bahasa indonesia saja, saya dari Papua-indonesia tapi bukan Ras orang Melayu melainkan Melanesia, terima kasih, akibat Blog Semua Menjadi, saya sudah tahu banyak sayuran dan herba yang mana boleh makan sebab banyak yang liar dihalaman rumah saya. Blog ini sangat unik dan membantu.

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...