Nak beli benih online?

Wednesday, April 24, 2013

Tak Sabar

Rutin saya setiap pagi sebelum pergi kerja adalah menghidupkan enjin kereta dan kemudian melawat pokok-pokok tanaman saya sambil menyiramnya. 

Hari-hari saya tengok buah delima saya yang tak tau bila waktu yang sesuai untuk dipetik dan kemudian bertanya pada pokok mangga saya bila pula dia nak berbuah lebat macam pokok delima di sebelahnya. 


Suatu hari saya kehilangan sabar itu lalu saya memetik delima saya yng pertama. Ini rupanya fizikalnya.


Mak saya kata kalau dah ada tompok-tompok hitam pada buah delima bolehlah petik. Jadi saya pun ikut cakap mak saya.


Delima saya tak merah pun. Lebih kepada kuning kemerahan.


Tapi yang bagusnya isi yang tak merah  itu manis rasanya. Tak kelat pun. Sedap. Puas hati.


Saya makan sebutir demi sebutir dan menikmati rasanya perlahan-lahan. Ada banyak lagi buah delima di pokoknya, selepas ini saya akan cuba petik buahnya lewat sedikit. 

Saya nak lihat sama ada isinya kekal begini atau berubah lebih merah. Pokoknya sentiasa berbunga dan mengeluarkan putik yang baru. Kalau ada buah yang matang lagi nanti, saya nak bagi mak abah saya pula merasa.

14 comments:

  1. alhamdulillah dapat delima yg manis & tak kelat..nie yg bagusnya...jeles sy...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn jeles, tak baik...hehehehe, boleh tanam lg kan, sekejap jer berbuah lah dia, kali ni insha allah tak kelat lg

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Boleh tersalah orang pulak.. Muahaha.. Berapa lama nak tunggu pokok delima berbuah ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tak sampai setahun pun tp saya tak catat la pulak secara tepat, tp pokok delima ni mmg cepat membesar dan berbuah

      Delete
  4. alhamdullillah... saya pun suka buah delima.. tapi biasa beli je.. waktu mengandung mmg elok makan delima kata org... :) baru2 ni asben bawa balik buah delima amik dari pokok rumah bos dia... alhamdullillah.. dpt makan buah delima yg tak import punya.. mmg sedap dan tak kelat2 pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo beli pun mahal buah delima nih, baru smalam sy tgk kt Tesco Rm4.99 sebijik

      Delete
    2. assallamualikum, dapatkah saya memesan beberapa biji buah delima ini,,,,

      Delete
  5. manis ye, w'pun tak merah...delima spesis apa ni ros...sbb sy punya tk menjadi sgt..buah jd kematu dan tk manis w'pun isi kemerah2an...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah la spesies apa? anak pokok bli kt nurseri jer, tp sy pernah mkn buah delima dr China yg isinya tak brapa merah camni

      Delete
  6. janji manis sedap dimakan...hehehe...rupa lain cerita..:D

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. saya mau cari ini delima, mana boleh dapat, terima kasih

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga bidara buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang salam tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Beri Ajaib Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan Vietnam alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang jualan17 kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...