Nak beli benih online?

Tuesday, April 9, 2013

Botol Botor


Namanya kacang botol ke kacang botor? Saya panggil kacang kelisa.


 Lebat buahnya dekat kebun abah saya. Kacang kelisa ini pada saya sedap kalau buat goreng belacan, macam kita masak kangkung belacan tu. 

Selain itu saya pernah juga gunakan kacang kelisa ini untuk inti popia goreng, boleh tahan juga rasanya. Campur sikit taugeh dengan karot.


Tapi seperti yang semua orang tahu, kegunaan utamanya tentulah sebagai ulam. Saya kurang gemar ulam kacang kelisa tapi saya lebih suka kalau ia dimasak dengan cara tertentu.

16 comments:

  1. biasanya selain dibuat ulam saya masa sambal kering , tumis macam kita buat sambal nasi lemak tp kering...pernah juga saya buat masak lemak kuning lepas tu taruk telur. sebab sy x makan telur itik jd sy gantikan dengan telur ayam..selain tu sebab kat rumah ada telur ayam dgn kacang botor je time tu hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. idea yang baguih, nanti bolehla cuba...hehehe

      Delete
  2. entahlah ros, botol ke botor... botor kot...tp apa pun paling sedap kalo buat kerabu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...kerabu kacang botol, selalu gak makan kat kedai ker, kat hotel ker....boleh tahan jugak

      Delete
  3. sedapnye tgk kacang botol ni....dah terbayang kacang ni goreng telur mcm peria goreng pun sedap jugak. makan mentah ulam pun sedap. mmm~~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. goreng ngan telur blum pernah cuba

      Delete
  4. Ulam dgn sambal belacan.. tapi yg muda rangup la

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal belacan kurang pedas...hehehe

      Delete
  5. sedapnye...tanam pakai apa ye biji dia ke

    ReplyDelete
  6. kacang botol ulam yang best..kalau goreng belacan..atau jadikan sayur dlm ns goreng pun best

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasi goreng campur kacang kelisa mmg sy pernah cuba, terbaek!

      Delete
  7. erk.. tang nama tu sejak dulu saya panggil kacang botol.. tapi suami asyik betulkan je bila saya cakap botol dia kata botor.. ape2 je la labu.. susah nye kalau takde ic.. suka guna nama glemer.. kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btoi tu, tak kisah la nama apa, yg penting sedap dimakan...hehehe

      Delete
  8. Saya dulu tak suka makan kacang botor sebagai ulam. Anak sulung lelaki saya yang yakinkan saya. Dia jadi minat sangat dengan kacang botor goreng kicap ikan bilis. Mungkin sebab hasil dari kebun sendiri anak saya minat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam sedap jer bunyinya kacang botor goreng kicap ikan bilis, saya kena cuba ni

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...