Nak beli benih online?

Tuesday, May 14, 2013

Apa yang saya Jumpa?


Sewaktu meronda-ronda di kebun abah saya, saya terjumpa pokok ini dalam lautan pokok serai abah saya.


Saya jumpa pokok kesum atau daun laksa. Punyalah banyak. Bukan dekat kawasan berair pun. Atas tanah kebun biasa.

Mak saya ikut saya meronda kebun, dia pun tak tau ada banyak pokok kesum dalam kebun abah saya. Mak saya potong sikit buat tanam dekat rumah katanya, senang bila nak masak. Mak saya jarang-jarang meronda kebun abah saya, dia duduk di rumah menjaga Mimin.

Selepas itu saya tanya abah saya kenapa dia tak jual daun kesum. Abah saya kata terdapat diskriminasi jantina sewaktu beliau menjual daun-daun kesum pada penjual ulam-ulaman.

 Katanya lagi kalau perempuan yang  bawa daun kesum untuk dijual harganya lebih tinggi tapi kalau lelaki yang jual, diorang bagi harga ikut suka  sahaja. Abah saya tak puas hati. 

Macam itu pun ada ka?

17 comments:

  1. melaut luasnya daun kesum ni... hari-hari boleh makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hari-hari makan mau muntah hijau kak, byk2 camni sesuai utk org niaga laksa ker nasik kerabu ker

      Delete
  2. banyak betul daun kesum tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu nampak sikit jer, sebenarnya byk lg

      Delete
  3. subhanallah...banyak nyer..subur betul...sy fikir ditempat berair td...
    erm ada pulak mcm tu..pilih bulu betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pilih jantina ...hehehe...bulu? bulu roma...hehehe

      Delete
  4. la diskriminasi jantina pun ada...kalu mcm tu ayah awk kena pakat dgn awk la ros masa nak pi jual tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau saya lah, sy jual sendiri...hehehe, bentang guni pas tu jual...hahaha

      Delete
  5. kalau abah lynn pulak, dia main belasah jer jual tak ikut market price... kacangpanjang secekak org jual RM1, dia bantai 3 cekak RM1... sayur2 lain pun mcm tu, bukan main murah lg.. camner nak untung? Alasannya? "org kampung sumer susah..biarlah dia nak merasa gak..." adeh..

    ReplyDelete
  6. Salam smRose,

    Subhanallah punyalah banyak dan suburnya kesum, tuannya tak perasan! Kalau ada diskriminasi kena pakai proksilah tu! Sayang kalau dibiar gitu aja, kalau untuk kat rumah saja memang x termakan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mak aji, nanti sy usahakan buat jus kesum atau herba kering kesum(yg ni mmg ada org buat)

      Delete
    2. herba kering kesum ni boleh guna buat laksa tak? susah nk cari di luar malaysia ni. huhuh

      Delete
    3. boleh rasanya, macam yg dalam mee segera asam laksa tu

      Delete
  7. whoaaaaaa.....banyaknyaaa kesum

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh buat laksa sepajang tahun.....hehehe

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...