Nak beli benih online?

Friday, May 17, 2013

Pak Kaduk Menang Sorak Kampung Tergadai


Ini daun kaduk bukan Pak Kaduk. Tanaman mak saya.


Masa dekat rumah lama pun mak saya ada tanam pokok ini, dekat rumah baru sekarang ini pun dia tanam juga. Tapi sekali pun saya tak pernah makan pucuk kaduk yang mak saya masak/rebus. 

Dan firasat saya kuat mengatakan yang mak saya sendiri pun tak pernah makan daun kaduk yang dia tanam.

18 comments:

  1. K Mar pun tak pernah makan macam tu je... biasa dirincih halus dalam gulai tempoyak bersama-sama pucuk ubi, dan segala pucuk spt bangun-bangun, pucuk labu, daun kunyit serai dll...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena cuba tu, sblm ni pernah kakak sy masak tapi tak campur daun kaduk

      Delete
  2. byk kali cuba tanam x berjaya. mak saya masukkan falam nasi kerabu ala lenggong

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tak pernah pula cuba nk tanam, kenapa yer...hehehe, nasik kerabu ker nasik ulam?

      Delete
  3. habis org tanam buat per yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat hiasan kot, kenkadang nampakcantik gak

      Delete
  4. salam kenal, jmput follow kmbali and jenguk entry trbaru saya http://theqas.blogspot.com/2013/05/teacher-with-sense-of-humor.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga, terima kasih sudi melawat, I dah follow!!!

      Delete
  5. rasa dia ada sikit rasa mcm daun sireh..mcm pedas2 skit tapi pedas yg tak kuat la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi bau dia tu lain macam sikit kan...hehehe

      Delete
  6. Saya pun tanam dalam banyak pasu sebab pada saya yg berasal dari kampung, sayur yg boleh didapati percuma rasa mcm tak berbaloi kalau nak beli

    ReplyDelete
  7. ooo...boleh tanam dlm pasu yer, nanti nk cuba gak la, guna utk masak apa yer?

    ReplyDelete
  8. Ada orang kata, kalau diricih halus-halus, dalam kuantiti sedikit, daun kaduk boleh juga dicampurkan dalam salad. Belum pernah cuba. Pernah cuba campurkan sedikit ricihan halus daun basil (selasih). Ada aroma sikit salad Pak Temuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. idea yang baik tu, kena cuba,TQ pak Temuk

      Delete
  9. belum penah tanam lg pokok kaduk ni...mcm sayang plk tanam tp tk makan..sy penah tgk ada dijual daun ni kat pasar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom kita tanam @na, heehehe, sy pun tk pernah tanam lg

      Delete
  10. Salam Rose,

    Daun kadok ni kalau di Kelantan dibubuh dalam masak lemak kuning siput sawah atau kalau kat KL ni siput sedut tu. Kalau di Siam, dibuat miang kham, dimakan semacam sirih tetapi di bubuh di dalamnya cili api yg dipotong2, isi kelapa yang dipotong kecil2 dan disangai, air gula. Yg lain lupalah pulak. Dilipat2 dan dimakan gitu aja semacam desert! Mak Aji suka! Kat rumah ni ada tanam tapi masih dalam bekas belum dipindah2 lagi sebab pokok ni pun suka menjalar, kalau silap gaya boleh jadi semak pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mak aji,
      tang miang kham tu mmmg menarik, penah tgk dlm TV jer, cuba blum lg

      Delete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Anggur Kebun Abah Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting ulam Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Tomato Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik jualan17 kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...