Nak beli benih online?

Saturday, May 18, 2013

Hatiku Kechiwa Tiada dapat Berkata

 Minta maaf kalau gambar ini menganggu ketenteraman jiwa anda.

Suatu hari sewaktu pulang dari kerja, saya dapati sebiji daripada buah delima di pokoknya telah hilang. Buah itu saya nak bagi mak saya bila dah masak. 

                                                          Minta maaf sekiranya gambar ini agak megerikan.


Tengok punya tengok, cari punya cari, rupa-rupanya buah tersebut telah jatuh ke bumi. Bila saya periksa buahnya telah rosak dan busuk. Kecewa hati saya.

Tak taulah sebab apa mungkin diserang lalat buah.

Saya pun lihat buah yang berdekatan dengannya. Saya dapati ada kesan-kesan calar dan tusukan kecil. Saya agak mungkin cucu jiran saya menjolok buah delima saya pula pada masa lapangnya. 


10 comments:

  1. Replies
    1. sabar, sabar la jugak tapi ini sudah melampau, semua buah pun dia nk jolok....hehehe (tgh sabar la ni, kalau tidak, ada yg kena paksa makan delima busuk)

      Delete
  2. len kali ckp ngan cucu jiran tuh..nak buah dik..meh acik bg...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia buat keje tu masa kita kt opis, rasa nak cakap," penampo nak, mai sini acik bg se das!"......hehehe

      Delete
  3. ... sabarlah rose, macam nilah cabaran hidup berjiran... [ dlm hati >>> klu saya dah menjerit dah..tangan saper yang gatal sangat nie.... ]

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh sabar la ni...hehehe, lagipun budak2, nak marah lebih-lebih pun tak guna, buat naik darah tinggi jer

      Delete
  4. sabo ros...hehehe pokok tu luar rumah ke? atau serkup jer pokok dgn jaring...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kt luar rumah, tu yg kena sabo lebih

      Delete
  5. Salam Rose,

    Setuju tu cadangan @na, pasang jaring supaya xde yang dapat datang dekat, sama ada yang berkaki dua atau berkaki empat!

    ReplyDelete
  6. salam mak aji,

    pasang jaring...hehehe, takut telekat burung pulak, kat sini byk burung kecil2 tu sbb jiran India dpn rumah suka bagi makan, lagipun nanti nampak sangat la pulak langkah pencegahan yang diambil, kang terasa hati pulak jiran 'kesayangan' sy tu

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik jualan17 mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Figs Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...