Nak beli benih online?

Monday, May 20, 2013

Tuaian yang di Nanti-nanti Termakbul Akhirnya


Tuaian dari rumah mak abah saya, kacang panjang-biasa, ulam tenggek burung-biasa tapi buah durian belanda memang luar biasa.

Sudah lama saya perhatikan durian belanda kat pokok di rumah mak abah saya. Teringin nak minta tapi malu sebab buahnya sikit sangat.

Tapi bagai pucuk di cita ulam pun mendatang, mak saya pelawa saya ambil buah durian belanda sambil minta kebenaran abah saya. Abah saya pun dengan rela hati pergi petik untuk saya bawa pulang.

Saya dah makan buah durian belanda tu, memang manis. Tapi manis sangat hingga hilang pula rasa asli durian belanda yang masam-masam manis dah rasa macam buah nona pula.

Semalam mak saya pula datang rumah saya, jadi saya ambil delima kat pokok dan bagi mak saya bawa balik. Saya suruh peram sampai masak .

 Ada ke pun orang peram buah delima?

10 comments:

  1. buat jus pon sodap. tp besarlah saiznya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni saiznya kecik makan pun tak cukup...hehehe

      Delete
  2. K Mar pun suka makan buah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yg masam tu cicah kicap kosong pun sedap.

      Delete
  3. sedaplah kalau mcm buah nona...

    ReplyDelete
  4. buah delima rasanya tak boleh peram dear, sebab kecik2 dulu pernah buat tetap tak masak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasihlah bonda sbb bg tau.....hehehe, kalau tidak sampai ke sudahlah persoalan sy tak berjawab, drp busuk dipokok dan kena jolok hari-hari biarlah mak sy bawa balik

      Delete
  5. Salam Rose,

    Kalaulah Mak Aji yang menuai kacang panjang dan tenggek burung alamat bermenu nasi kerabulah! Kali akhir minum air durian belanda yang cukup kaww, masih terasa lagi di tekak ni! Sedapnya buat smoothie!!

    ReplyDelete
  6. salam mak aji,

    saya kalo buat nasik kerabu tak pandai, tapi kalo makan nasik kerabu ok la....hehehe

    ReplyDelete

Wikipedia

Search results

Tetanda

Bunga Jualan Tuaian Kebun Abah Anggur Cameron Highland Jiran Ros Jepun Nurseri Delima LAIN Mak mak abah cabang tiga tenggek burung Biji benih bunga telang nurseri kegemaran Kebun Mak Mulberry Resepi timun betik ulam Kebun Pucuk Ubi bunga ros jepun cili api daun sup kemunting Kelapa gajet Jarum Tujuh Bilah Tomato Tomato Ceri Bunga Raya Cili Kekabu Air Kucing Markisa Mimin Okinawan Spinach Sawi Ulam Raja abah herba jualan17 melur roselle serai timun ladang Bayam Malabar Merah Boss Epal Hijau Korea LDL Leptospermum Petola Bantal Punica Granatum Selom Stevia Strawberi benih cendawan cili hijau herba liar hiroponik mengkudu siam pisang Daun Pandan Durian Belanda Iklan Jambu Kacang Panjang Kailan Kunyit Nasi Goreng Pokok Tin Port Dickson Red Indian Guava Strawberry Temerloh ati-ati bayam merah bidara daun epal bidara gajus hidroponik kesum ketereh kiriman kulat labu labu manis limau kasturi limau purut mangga mata itik mempelam mulberi pucuk ubi kerinting pudina salam sambung nyawa shepherd pie sireh telinga kera Azalea Bendi Beri Ajaib Betik Birthday Cili Merah Figs Hyacinth Isnin Jagung Jus Kacang Panjang Renek Kelantan Orkid Pemandangan Petola Pokok semalu Senduduk Putih Taugeh Terung Bulat Terung Telunjuk Timun Tikus Ubat Vietnam batu karang bayam hijau benih kelapa berbunga buah letup-letup buah naga bunga kantan bunga kertas bunga liar bunga ros carrot cerita ciku daun kaduk daun kari daun limau purut epsom salt gastrik hospital hoya jeruk kacang botol kacang kelisa kaktus kangkung karot ketam kobis ungu kucai kuini kuning laksa mauritiana mawar mexican petunia misteri nuffnang padi pasu dinding pelik pisang tanduk pokok pisang pos pucuk ketereh pucuk paku pucuk putat rendang tamar terung ulat Aidiladha Anaheim Peppers Anggur Merah Ayam Baja Pemanis Baja merahitam Bayam Malabar Hijau Belalang Kunyit Blackcurrant Bukit Tinggi Bunga Janggut Bunga Jarum Bunian Cemperai Cili New Mexico Datin Liz FLED FM Facebook Garuda Gebu Habatussauda' Halia Hiasan Idola Impian Iris Janggut Ali Jerimin Kacang Hijau Kacang Tanah Kamal Kanak-kanak Kecik Kekwa Kemuning Kosmo Kuala Terengganu Lada Hitam Lavender Lengkuas Magnolia Mangga Taiwan Masak Kicap Melancong Microwave NUCLEAR MALAYSIA Noni Siam Orkid Air Passport Pasu Penat Penulis Novel Pertama Pertandingan Memasak Plastik Pulasan Racun RnR Rosemary Sali Selasih Serissa Setahun Siput Sireh India TCT TRAP TYT Taiping Tiada Entri Tiru Titiwangsa Tomyam Trong UNDI Utusan alpukat april2015 asam batu avocado baja cecair baja kopi premium belinjau bernas betik akar biodegradabel bisul buah buah putat buluh lemang bunga kuning bunga longkang bunga plastik bunga sate cek cekur manis cempaka tanjung cencalok cendawan busut ceri barbados cicak kobin cikgu cili besar cili ungu comel costus daun bawang daun keledek daun kunyit durian euzie galak kucing gelang pasir ginseng jawa gout gulai masam halaman hijau hobi hotel ikan herba jabuticaba jambangan jambu batu jangguih jantung pisang kacang botor merah kambing kelapa pendek kelu keman air kenduri kerabu viral asam masin kerabu viral nenas keratan batang khasiat kimchi kiwi kobis cina kumquat kurma lada pahit lantana liar limau bali limau mandarin lobak putih mahkota dewa malabar malang maman mancing masak melada pahit merah jambu microvawe money plant muak nasin ngeri nilam nona online orkid hutan other inbox pakej oktober paku pelangi parsley pegaga pegaga kampung pencuri perabot taman peria katak periuk petai petai belalang petunia pisang emas pisang kaki pisang muda pizza pokok duit pokok peluru pistol pokok petai pressure sprayer pucuk cemperai pucuk kaduk pucuk mangga pucuk mulberi pucuk ubi keledek puding karamel pulut kuning purslane raspberry red button ginger roses forever salad santai sedekah sedih sejuta serawa sirap roselle stoberi sungai taman tergantung teh pudina tembikai kuning terima kasih terung berembang tragedi tulasi ubi kayu ubi keledek ungu wangi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...